fbpx

Wat is het verschil tussen verschillende soorten calorieën?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Eiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol zijn onze calorieleveranciers. Ze zijn de brandstof en warmte voor ons lichaam. Alles wat we eten bestaat uit eiwitten, koolhydraten en vetten, of een combinatie van deze leveranciers.

Iedere calorieleverancier heeft zijn eigen waarde. Zo levert een gram vet meer calorieën dan een gram eiwit. De ene calorie is de andere dus niet. Dat is het belangrijkste uitgangspunt voor het aanleren van een gezond eetpatroon.

1 gram eiwit   levert 4 calorieën

1 gram koolhydraten  levert 4 calorieën

1 gram vet   levert 9 calorieën

1 gram alcohol   levert 7 calorieën

BOUWSTOFFEN
Eiwit, kalk, ijzer en water zijn de bouwstoffen voor ons lichaam

EIWIT

Er bestaan twee soorten eiwitten: dierlijk eiwit en plantaardig eiwit. Dierlijk eiwit is hoogwaardiger dan plantaardig eiwit. Eiwit maakt een belangrijk deel uit van onze lichaamscellen. Eiwit komt voor in vlees, vis, eieren, peulvruchten en melkproducten. Over het algemeen krijg je gauw te weinig eiwit binnen.

Eet je geen vlees en/of vis, dan is het het beste je eiwit uit het witte van eieren, magere melk producten, Optimel producten of whey eiwit binnen te krijgen.

KALK

Kalk is belangrijk voor onze botten en ons gebit. Ook volwassenen hebben nog dagelijks kalk nodig. Een tekort aan kalk kan het beenstelsel verzwakken. Kalk komt voor in melkproducten en peulvruchten.

IJZER

IJzer hebben we nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Omdat er continu nieuwe rode bloedlichaampjes aangemaakt worden, is regelmatig nieuwe aanvoer van ijzer nodig. Vooral bij bloedverlies door wonden, een operatie of menstruatie. IJzer komt voor in vlees, volkoren producten, groene bladgroenten, muesli, noten en peulvruchten.

WATER

Water is een zeer belangrijke bouwstof. Ons lichaam bestaat namelijk voor 65 procent uit water. Het regelt onze lichaamstemperatuur, vervoert calorieën en voert afvalstoffen af. Een gezond lichaam heeft nooit een tekort of teveel aan water. Water bevat geen calorieën en kan daarom genuttigd worden zonder er van aan te komen

KOOLHYDRATEN

zijn zetmeel, suiker, lactose, fructose en voedingsvezel.

ZETMEEL

Zetmeel is het beste koolhydraat. Het is de benzine voor ons lichaam en komt voor in rijst, aardappelen, peulvruchten en graanproducten (zoals bijvoorbeeld brinta, brood, havermout, bindmiddel, bloem en alle daarmee bereide producten).
SUIKER Suiker is het slechtste koolhydraat en komt voor in koekjes, snoepjes, bonbons, ijs, jam, limonade en de suikerpot. Later in het boek zal ik hier meer over vertellen.

LACTOSE    

(toegevoegde lactose = rood) Lactose is de suiker in melk en melkproducten. Hier zal ik verderop in het boek dieper op ingaan.

FRUCTOSE     

(toegevoegde fructose = rood) Fructose is een snelle koolhydraat. Eigenlijk is het suiker van fruit en honing. Fructose is een goede koolhydraat, maar moet met mate genuttigd worden. Te veel fructose kan tot overgewicht leiden, dus ook met het eten van fruit en het drinken van vers fruitsap moet niet overdreven worden.

VOEDINGSVEZEL

Voedingsvezel is een bijna niet te verteren koolhydraat. Het deel van de voedingsvezel dat verteerd wordt, levert geen of minder dan 4 calorieën. Voor mensen die af willen vallen, is voedingsvezel een belangrijke voedingsstof. Het activeert de spijsvertering en zorgt voor maagvulling en een goede stoelgang. Voedingsvezel komt voor in zemelen, velletjes, schillen, pitten en de harde gedeelten van groente, fruit, alle volkoren producten en peulvruchten. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vezels is 30 á 40 gram. Dit staat ongeveer gelijk aan 5 volkoren boterhammen, 3 tot 5 aardappelen, 200 gram groente en 2 stuks fruit.

VET,

er bestaan vier soorten: Verzadigd vet, onverzadigd vet, cholesterol en transvet.
Vet is de grootste calorieleverancier, 1 gram vet levert 9 calorieën. Vet is van belang voor de vitamines A, D en E en de belangrijkste onverzadigde vetzuren. Oliën, mayonaise, spek, vet vlees, slagroomgebak, snacks, noten, boter, margarine en dieetmargarine zijn rijk aan vet.

ZICHTBAAR VET

Het vetrandje aan het vlees is zichtbaar vet.
ONZICHTBAAR VET

Onzichtbaar vet zit in koekjes, melkproducten en kant-en-klaarmaaltijden. Vet is een smakelijke caloriebron waar makkelijk te veel van wordt genomen. Te veel vet kan invloed hebben op de gezondheid. Het vergroot de kans op overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes. Het is niet alleen van belang om minder vet te eten, ook het soort vet speelt een rol.

VERZADIGD VET en ONVERZADIGD VET Verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed, met als gevolg meer kans op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet verlaagt juist het cholesterolgehalte in het bloed. Als u van iedere 10 grammen verzadigd vet die u per dag inneemt, de helft zou vervangen door onverzadigd vet, dan neemt de kans op hart- en vaatziekten drastisch af.

VERZADIGD VET

Verzadigd vet komt voor in melkproducten, kaas, roomboter, frituurvet, koffiemelkpoeder, vlees, harde margarine, vleeswaren en kokos.

ONVERZADIGD VET

Onverzadigd vet zoals het bekende linolzuur en omega 3 en 6 komt voor in het vet van vis, dieetmargarines, olijfolie, soja , zonnebloemolie, maïsolie en noten. Linolzuur en omega 3 en 6 zijn goed voor optimale groei, stress, conditie en het terugbrengen van het cholesterolgehalte.

CHOLESTEROL

Cholesterol bevat geen calorieën. Cholesterol is een vetachtige stof die nodig is voor bepaalde lichaamsfuncties. Omdat ons lichaam zelf voldoende cholesterol produceert, heeft cholesterol uit voeding geen enkele waarde voor het lichaam. Toch is het lang niet zo schadelijk als het eten van verzadigd vet. Cholesterol komt voor in orgaanvlees, zwezerik, paling, roomboter, garnalen en eigeel. Als u te veel verzadigd vet eet, produceert het lichaam ook nog eens meer cholesterol. Om dichtslibben van aderen te voorkomen, is het belangrijk om minder verzadigd vet te eten.

TRANSVET

Transvet is net zo slecht als verzadigd vet. Transvetten komen voor in snacks, gebak en koekjes. Transvetten kunt u beter zoveel mogelijk mijden

MELKPRODUCTEN EN HET KOOLHYDRAAT LACTOSE
Zijn melkproducten wel zo gezond als beweerd wordt? Het enige goede in melk zijn de eiwitten en kalk. Daarnaast zit er ook veel verzadigd vet in.
Ook in halfvolle melk zit nog verzadigd vet. Daarom is het beter om magere melk en magere melkproducten te nemen. Magere melk bevat geen vet. In magere melk zit wel 50 gram lactose per liter. Deze melksuiker is slecht te verteren door ons lichaam. Een teveel aan lactose wordt omgezet in vet. Wanneer u op dieet bent, kunt u melkproducten het beste beperken, en niet meer dan 25 gram lactose per dag binnen krijgen. Eiwitten kunt u halen uit vis, vlees, proteïneshakes, eiwit, melkproducten en de plantaardige eiwitten.

HET SLECHTE KOOLHYDRAAT SUIKER, ALCOHOL EN BEPAALDE VERZADIGDE VETTEN

De lege, onnodige calorieën De lege calorieën zijn calorieën die vrijwel geen nuttige stoffen leveren. Zij komen vooral voor in voedingsmiddelen zoals snacks uit de frituur, vet uit vlees, suiker, frisdrank, limonade, witte basterdsuiker, sorbitol, poedersuiker, zoet broodbeleg en alcoholische dranken.

Suiker is slecht en bevat niets waardevols. Het werkt verslavend en geeft schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

Alcohol is een bekende calorie die voor veel gezelligheid en plezier kan zorgen, maar ook voor veel ellende en verdriet. De calorieën uit alcohol hebben geen enkele waarde voor ons lichaam.

Als u wilt afvallen, kunt u deze calorieën beter mijden. Ze zijn absoluut niet van belang voor ons lichaam. U kunt het beste proberen een goede keuze te maken in de calorieën die u inneemt.

Veel mensen leven voor een groot deel op te veel onnodige, lege calorieën en verzadigde vetten. Omdat het lichaam te verzadigd is en op de verkeerde brandstof functioneert, wordt men daar moe, lusteloos en lui van. Te veel verzadigd vet leidt uiteindelijk tot overgewicht.

Een lichaam is te vergelijken met een benzineauto. Op 100 procent benzine functioneert de auto het beste. Hoe meer diesel je erbij tankt, hoe minder de auto zal functioneren. Ons lichaam werkt ook op deze manier.

Wat u uw lichaam niet aan vet geeft, hoeft ook niet te verbranden. Daarom schrijf ik in mijn diëten ook geen boter voor. De vitamines A, D en E, die in boter zitten, kunnen we ook op andere manieren binnen krijgen. Vitamine A komt voor in vleeswaren en zuivel. Vitamine D komt voor in vette vis en wordt onder invloed van zonlicht door de huid aangemaakt. Vitamine E komt voor in zonnebloemolie, brood, noten, fruit en groente. Voor meer informatie over vitamines.

Wanneer u uw lichaam geeft wat het nodig heeft, zult u merken dat u zich een stuk fitter gaat voelen. Het stressgevoel wat u misschien heeft zal afnemen, u gaat beter functioneren en komt een stuk zelfverzekerder in het leven te staan. En met gezondere voeding verliest u ook nog eens gewicht.
Halfvolle

DE BELANGRIJKSTE PUNTEN

Voeding is de energie en de warmte voor ons lichaam.
Het  koolhydraat zetmeel is de benzine voor ons lichaam. Zetmeel hebben we de hele dag nodig om ons lichaam goed te kunnen laten functioneren.

Eiwit is de olie voor ons lichaam, het zorgt voor het herstel van ons spierweefsel. Door verschillende activiteiten in het dagelijks leven brengen we schade aan onze spieren toe. Eiwit is dus een belangrijke bouwstof die we de hele dag nodig hebben. Het beste is om de dag af te sluiten met inname van eiwit, zodat het lichaam tijdens de nachtrust het spierweefsel kan herstellen. Omdat het lastig is om alleen eiwit uit voeding te halen, is het prettig dat eiwit ook in poedervorm wordt verkocht. Zo is dit probleem makkelijk op te vangen.

Suiker kun je zien als een reservepotje van ons lichaam. Bij een tekort aan goede koolhydraten, spreekt het lichaam dit reservepotje aan. Over het algemeen is dit niet nodig, omdat het lichaam voldoende goede koolhydraten binnen krijgt. Worden de suikers van het reserverpotje niet gebruikt, dan worden ze omgezet in vet.

Vet komt in veel goede voeding al voldoende in kleine mate voor. Probeer verzadigd vet, transvet, suiker en alcohol zoveel mogelijk te mijden. Ze leiden tot overgewicht en andere lichamelijke problemen. Gebruik voeding zo goed mogelijk waar het voor bedoeld is, het laten functioneren van ons lichaam.

Lees 2852 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner