fbpx

voedingsbronnen

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Hierbij geef ik je een aantal definities van voeding die gewoon op internet te vinden zijn. Dit om maar direct aan te geven dat voeding vanuit vele verschillende hoeken bekeken en onderzocht wordt.

1. Voeding = de verzamelnaam voor alles wat een levend wezen tot zich neemt om de eigen stofwisseling gaande te houden.

2. Voeding = alles wat voedzaam is en gebruikt kan worden als bron van energie, herstel en groei van het lichaam.

3. Voeding = een brandstof uit eten, zoals koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, etc.

4. Voeding = eten en drinken De definitie waarop dit artikel gebaseerd is:

Voeding = Energie En deze energie zorgt ervoor dat we in balans blijven. Zodat zowel ons lichaam als onze geest kunnen blijven functioneren en alle bewuste en onbewuste processen voort kunnen blijven zetten. Ons lichaam krijgt energie en blijft in balans dankzij 4 “voedingsbronnen”, namelijk:

 - Eten - Drinken (water)  

- Zuurstof  

- Zonlicht

Om een voorbeeld te geven en zo bovenstaande te verduidelijken het volgende: Als onze maag knort geeft ons lichaam aan dat we honger hebben, dat zul je hoogstwaarschijnlijk met me eens zijn, toch? En wat wordt ons verteld wanneer we honger hebben? Van jongs af aan is ons aangeleerd dat honger hebben betekent dat we moeten eten. Dit is echter niet helemaal waar. Het enige dat ons lijf ons verteld op het moment dat onze maag knort is dat er zich een disbalans in ons lijf bevindt. Een disbalans die rechtgezet dient te worden dmv het aanvullen van onze energie. Dit betekent dat we een aantal keer diep in kunnen ademen en misschien wel weer terug in balans zijn. Het kan ook betekenen dat we een groot glas water moeten drinken, een half uurtje in de zon moeten zitten of een hapje moeten eten en zo vervolgens onze honger verholpen is. In tegenstelling tot de gedachte dat voeding altijd iets is dat we eten of drinken leer je nu dat voeding ook iets kan zijn dat we inademen of binnenkrijgen via onze huid.

Voedingsbron:  Zuurstof

Hoe lang kan een mens zonder eten? De gemiddelde mens zo’n 4 tot 7 weken. Hoe lang kan een mens zonder drinken? Niet langer dan enkele dagen. Hoe lang kan een mens zonder zuurstof? Het gemiddelde ligt tussen de 2 tot 6 minuten. Zuurstof is misschien wel onze belangrijkste voedingsbron van energie. De opsomming hierboven geeft goed weer hoe essentieel dit element daadwerkelijk is voor ons lichaam.

Het is belangrijk omdat de meeste mensen verkeerd ademen en hierdoor te weinig zuurstof binnen krijgen. Ze hebben een chronisch zuurstoftekort en dus een chronische disbalans in het lichaam. Om ons zo vitaal mogelijk te kunnen voelen moet ons lichaam zo veel mogelijk in balans zijn. Chronisch zuurstoftekort kan zich manifesteren in lusteloosheid, een lage bloedsuikerspiegel, moeheid, hoofdpijnen, spierkrampen, slaperigheid, een snelle vatbaarheid voor verkoudheden, een verkeerde lichaamshouding, depressie en zelfs constipatie. Daarnaast zorgt het ook voor een geweldige voedingsbodem voor kankercellen, die het juist uitstekend doen in een zuurstofarme omgeving. Genoeg redenen dus om te zorgen voor een optimale zuurstofopname.

Laten we eens kijken naar onze ademhaling. De ademhaling start altijd bij de mond of de neus en belandt vervolgens via de luchtwegen in de longblaasjes. Om adem te kunnen halen moeten we het middenrif op en neer bewegen. Om het middenrif te kunnen bewegen moeten we:

1. De buikwand naar buiten duwen waardoor er een soort vacuüm ontstaat in de buikholte en het middenrif naar beneden wordt getrokken - Buikademhaling.

2. De onderste ribben naar buiten duwen waardoor de borstkas vergroot wordt en het middenrif iets naar beneden zakt. -  Flankademhaling. Dan is er nog het “normaal ademen”, ook wel een oppervlakkige ademhaling genoemd. Deze ademhaling vindt voornamelijk plaats in de longtoppen, met als gevolg dat onderin de longen de lucht niet voldoende ververst wordt. Dat kan aanleiding geven tot het vermeerderen van ziektekiemen, het opnemen van afvalstoffen (koolstofdioxide) en een verminderde zuurstofopname.

Het middenrif heeft een zeer belangrijke functie. Door de benedenwaartse beweging worden de interne organen gemasseerd, waardoor de dikke darm actiever wordt. Zo ontstaat er een betere circulatie en wordt het lymfsysteem geactiveerd. Het lymfsysteem is een soort afvoersysteem waar alle afvalstoffen van de cellen worden verzameld en eventueel geneutraliseerd door onze witte bloedlichaampjes. Deze stoffen komen in ons bloed en worden door de lever, milt en andere organen verder geneutraliseerd. Op het moment dat het lymfsysteem niet optimaal functioneert kunnen er ernstige klachten ontstaan en verzwakt onze natuurlijke afweer.

Hoe beter het lymfsysteem gestimuleerd wordt, des te sneller bepaalde afvalstoffen uit het lichaam verwijderd worden. Om het lymfsysteem te stimuleren is een juiste ademhaling van groot belang.

Voorbeeld van een juiste en rustgevende ademhaling: Start met een diepe uitademhaling. Je blaast zoveel mogelijk lucht uit om vervolgens rustig door de neus in te ademen. Begin met je onderbuik en dan je flanken. Houd de lucht zo lang mogelijk vast, zo lang als prettig voor je is. Blaas vervolgens geconcentreerd uit door je mond. En duw hier nu alle lucht eruit, totdat je longen volledig leeg zijn. Adem dan weer rustig in. Bij de uitademing trek je je buikspieren langzaam maximaal in en bij de inademing duw je de buikspieren zo ver mogelijk naar buiten. Dus:

1. Blaas de lucht helemaal uit, buik intrekken

2. Houd dit even vast

3. Adem langzaam in door je neus, begin met het vullen van je buik, daarna je flanken

4. Houd de zuurstof even vast, zolang als prettig voelt

5. Adem wederom rustig en volledig uit door je mond Door middel van bovenstaande ademhaling krijgen we voldoende zuurstof binnen en wordt de lucht in onze longen constant ververst. Alleen al door deze oefening 3 keer per dag, 5 minuten uit te voeren komt je lichaam meer en meer in balans, zal je standaardademhaling verbeteren en voel je je fitter en vitaler!

Voedingsbron:  Zonlicht

Jarenlang is ons de stuipen op het lijf gejaagd. “De zon is levensgevaarlijk”,  werd ons verteld. Vooral mensen met blond of rossig haar, sproeten en moedervlekken moesten de zon vermijden.

Vele brochures en voorlichtingsfilmpjes verkondigden de boodschap: “de zon is kankerverwekkend”. Deze boodschap is niet waar, althans hij is niet volledig. Sterker nog, zonlicht beschermt juist tegen deze zo gevreesde ziekte. En tegen een hele reeks andere kwalen zoals depressie, hoge bloeddruk, multiple sclerose, hartaanvallen, etc.

Nog steeds is het zo dat urenlang bakken in het felle zonlicht aan de tropische kust huidkanker kan veroorzaken. Maar nieuwe inzichten leren dat voor zonlicht hetzelfde geldt als voor alcohol: overdaad schaadt, maar een beetje en met mate is juist zeer gezond voor ons lichaam en onze geest.

De zon doet ons vaak goed, sterker nog, nogal wat mensen worden door gebrek aan zonlicht somber. Interessante vragen zijn dan natuurlijk: Waardoor voelen we ons beter als de zon schijnt? Wat gebeurt er precies in ons lichaam door zonlicht? En waarom is zonlicht dan zo gezond? Zonlicht doet vele goede dingen voor ons, waaronder het leveren van energie als voedingsbron voor ons lichaam en onze geest. Maar veruit de meest belangrijke factor is de levering van vitamine D.

Vitamine D speelt de belangrijkste rol bij de vorming van ons botweefsel. Het skelet bestaat voor het grootste deel uit calcium, en vitamine D helpt het lichaam om de voorraad calcium op peil te houden. In de Nederlandse zomer vangen we al heel weinig zonnestralen, maar in de winter houdt het echt op. De zon schijnt in onze winters heel zwak, als deze al schijnt. Zo zwak dat de vitamine D aanmaak tekort schiet. Wij hebben daarom in de winter een hele grote kans op vitamine D tekort. Degenen onder ons die veel binnen zitten, hebben ook in de rest van het jaar een grote kans op tekort aan deze vitamine D. Mensen met een donkere huid en ouderen maken nog eens extra weinig vitamine D aan.  De vraag is nu, wat zijn de eventuele gevolgen van een tekort aan zonlicht en dus aan vitamine D? Vitamine D is niet alleen belangrijk voor sterke botten, maar ook voor veel van onze organen en  weefsels. Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat vitamine D tekort geassocieerd is met vaatziekten, tbc, MS, kanker, botontkalking, diabetes, hoge bloeddruk, lage weerstand, en winterdepressie.  De relatie tussen vitamine D tekort en winterdepressie is een belangrijke schakel in de gezondheidsgevolgen van tekort aan zonlicht. De relatie tussen vitamine D tekort en kanker is net als de relatie tussen vitamine D tekort en depressie zelfs dubbelblind onderzocht. Vitamine D bleek te beschermen tegen kanker en tegen depressie. Ook de relatie tussen vitamine D tekort en diabetes is dubbelblind onderzocht en bevestigd.   Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en verminderd ontstekingsreacties die veelal en voornamelijk de hoofdoorzaak zijn bij het ontstaan van ziekten. Kortom: Vitamine D is een belangrijke vitamine voor zowel onze mentale als fysieke gezondheid. Deze vitamine wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt door ons lichaam en hiermee is zonlicht dus bijna net zo belangrijk geworden voor ons lichaam en onze geest!

Voedingsbron: Drinken (Water)

Zoals al eerder beschreven kan een mens maar kort zonder water, namelijk enkele (3 tot 4) dagen. Onze planeet bestaat voor meer dan 2/3 uit water en het menselijk lichaam bestaat voor meer dan 70% uit water. De gemiddelde volwassen persoon heeft ongeveer 44 liter water in zijn lichaam. Dat water belangrijk is weten we dan ook allemaal.

Ons lichaam gebruikt water voor veel zaken, onder andere  voor het vervoeren van voedingsstoffen en het afvoeren van afval- en gifstoffen. Daarnaast is water nodig om ons lichaam op temperatuur te houden. En we hebben water nodig voor onze ademhaling. Het zou namelijk een heel vervelend gevoel zijn als onze neusslijmvliezen droog waren. Ook onze traanklieren en speekselklieren heb- ben water nodig.

Wanneer we eten wordt voedsel omgezet in energie. Van deze energie verliezen we ongeveer 25% via de longen en de huid, de zogenaamde evaporatie (verdamping). Dit alleen al kost ons een liter water per dag en dat kan aanzienlijk toenemen tijdens de zomermaanden. Wanneer we veel transpireren kunnen we wel 2 tot 3 liter vocht in een uur verliezen. Behalve door transpiratie en evaporatie raken we ook water kwijt via de nieren en de darmen, namelijk via onze ontlasting.  Dit kan oplopen tot zo’n 2 a 3 liter per dag.

Om goed te kunnen functioneren, moet ons lichaam zo’n 4 liter vocht per dag kwijtraken via de huidporiën en andere eliminatieorganen. Dit voorkomt namelijk dat wij gifstoffen opslaan in ons systeem. Als we deze 4 liter niet voldoende aanvullen raken we gedehydreerd (uitgedroogd) en worden we vatbaar voor allerlei (chronische) ziektes. Hierom is het belangrijk dat wij voldoende vocht, voornamelijk water, binnenkrijgen. 

Gebrek aan water veroorzaakt een disbalans, ook wel stress, in het lichaam. Wanneer er niet voldoende water is, wordt er op allerlei manieren ingegrepen in het lichaam om de watervoorraad optimaal te verdelen over de belangrijkste organen. De hersenen hebben meer dan alle andere organen de hoogste prioriteit, ze bestaan namelijk voor meer dan 55% uit water. Bij een tekort aan water in de hersenen ontstaat er een probleem bij de regulatie van neurotransmitters (een molecuul dat wordt gebruikt voor signaaloverdracht). Dit veroorzaakt allerlei klachten in verschillende gebieden van het lichaam.

Functies van water op een rijtje: - Meer dan 70%  van ons lichaam bestaat uit water. Het komt voor in de lichaamscellen, tussen de lichaamscellen en in de bloedbaan. Water fungeert in deze gevallen als bouwstof. - Water is een oplosmiddel voor voedingstoffen en bepaalde vitamines. - Water is het transportmiddel voor voedingstoffen en voor afvalstoffen. - Water helpt bij de temperatuurregeling; via zweten en uitademing voert het lichaam warmte af om de temperatuur niet te hoog op te laten lopen.

Veel drinken is extra belangrijk voor lijners. Bij lijnen wordt namelijk het vetweefsel afgebroken. Daar bij komen afvalstoffen vrij; dit zijn bepaalde zuren die ontstaan wanneer vet wordt afgebroken en de afvalstoffen van milieuvervuiling door medicijnen, die in ons vetweefsel zijn opgeslagen. Om deze afvalproducten weg te werken, is vocht nodig.

Het gehalte aan water in de cellen, tussen de cellen en in de bloedbaan is mede afhankelijk van de aanwezigheid van natrium en kalium. Water, natrium en kalium zorgen samen dat er een bepaald evenwicht bestaat in de water- en zouthuishouding. Wanneer we erg zout hebben gegeten, bijvoorbeeld een zoute haring of een kroket, komt dit zout via het spijsverteringskanaal uiteindelijk terecht in de bloedbaan.. Het zoutgehalte in het bloed wordt dan te hoog. Zout trekt vocht aan; het zout in het bloed onttrekt dan vocht aan de lichaamscellen. Deze drogen uit!

Bij 2% tekort aan water in het lichaam krijgen we al dorst en soms zelfs al lichte pijntjes zoals bv hoofdpijn. Vele mensen vullen dit tekort aan met koffie, thee of frisdranken. Hierdoor wordt het tekort helaas alleen maar groter. Een teveel aan water is veel moeilijker te bewerkstelligen, maar niet onmogelijk. Wanneer je echter gewoon de richtlijnen volgt is een teveel aan water uitgesloten. Ons eten voorziet dagelijks in ongeveer 1 liter water. We moeten daarnaast nog minstens 2 liter vocht in de vorm van water opnemen. Hoe zorg je er nou voor dat je deze 2 liter water drinkt en er een dagelijkse gewoonte van maakt? Dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Het makkelijkste is het wanneer je er een routine van maakt; bijvoorbeeld een glas water als je opstaat, bij het ontbijt, bij de lunch, een glas voor het avondeten en eentje erna en dan bijvoorbeeld nog een glas voordat je naar bed gaat. Doe het gewoon een tijdje; binnen een paar weken ben je eraan gewend en zul je nooit meer anders willen!

Lees 2699 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner