fbpx

De juiste en gezonde voeding

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Een vraag die de laatste jaren steeds meer wordt gesteld en waar langer genoeg weinig mensen echt antwoord op kunnen geven. Het is steeds meer een hype diëten is altijd een populair onderwerp. Maar wat is nu gezonde voeding? En waar bestaat het uit?

Het belang van voeding

Voedsel is gewoon iets van elk mens nodig heeft om te functioneren. Zonder voedsel kunnen we niet leven en valt in dezelfde categorie als zuurstof en water. Het zijn basiselementen die we nodig hebben. Maar steeds meer en meer komt de nadruk te staan op het belang van gevarieerd en gezond eten. Gewoon eten van voedsel is niet voldoende om goed te kunnen functioneren. Vaak wordt slecht eten onderschat, maar het heeft wel degelijk grote invloeden op je lichaam. Eet je slecht dan kunnen je botten breken of worden meer buigzaam, je tandvlees kan gaan bloeden en bloed kan zuurstof onvoldoende naar je cellen vervoeren, met alle gevolgen van dien. Het is daarom belangrijk om te weten wat je eet, want het heeft invloed op je gezondheid en je manier van leven.  Gebrek aan energie en negatief denken is vaak een teken van ongezond eten. Je voelt je namelijk lusteloos.

Bouwstoffen en energie

Voedsel heeft twee belangrijke elementen die ervoor zorgen dat je kunt functioneren. Voedsel zorgt voor bouwstoffen en energie en zonder kun je simpelweg niet leven. Je hebt bouwstoffen nodig die weefsel op bouwen, onderhouden en repareren. Ze zorgen er onder andere voor een aantal basisfuncties in je lichaam als ademen, zien, denken, proeven en nog veel meer. Daarnaast haal je lichaam ook energie uit twee verschillende groepen voedselstoffen:

  • Macronutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten.
  • Micronutriënten: vitaminen en mineralen.

Hoe kun je nu gezond eten?

Er zijn een aantal regels waar je op moet letten, zodat je weet dat je gezond zult eten.

Variatie in je voedsel
Allereerst is het belangrijk om gevarieerd te eten. Elke dag hetzelfde is nooit goed en op deze manier ben je zeker van dat je alle stoffen binnen krijgt die je nodig hebt. Daarnaast zorg je er ook voor dat je minder risico loopt dat je alleen maar verkeerde (ongezonde) stoffen binnen krijgt. Het is aan te raden om voldoende brood en aardappelen te eten, maar ook volop groente en fruit. Als regel geldt dat je elke dag twee ons groente en twee stuks fruit moet eten.

Pas op met het eten van vet
Variatie is de sleutel tot gezond eten, maar je moet zeker opletten met wat je eet. Zo moet je goed op letten met het benuttigen van vet. Het kan heel jammer zijn en het hoeft zeker niet verkeerd te zijn. Je lichaam heeft namelijk vetten nodig, omdat het een bron is van onverzadigde vetzuren, vitamine A, D en E en voor energie. Maar het te veel eten van vet vergroot de kans op hart en vaat ziekten.  Dus zeker eten met mate.

Let op je gewicht
Gezond voedsel heeft invloed op je gewicht. Het op peil houden van je gewicht verkleint de kans op chronische ziekten. Wanneer je varieert met je eten en gezond eet, houdt je vaak beter je gewicht op peil. Kijk ook eens naar het een gezond gewicht voor jouw inhoud. Dit heeft vaak te maken met je lengte.

Drink veel vloeistof
Water drinken wordt steeds meer gepromoot voor het hebben van een gezonde levensstijl. Je moet er ook voor zorgen dat je voldoende vloeistof binnen krijgt omdat je lichaam wel ander half liter nodig heeft. Nu hoeft dit niet alleen water te zijn, maar het wordt wel gezien als de gezondste optie. Alcohol is ook vocht, maar heeft ook weer een ander effect op je lichaam en je kunt dan ook het beste niet meer dan 2 a 3 glazen per dag drinken.

Zout
Zout is eigenlijk helemaal niet goed voor je lichaam, alleen kleine hoeveelheden is het goed voor je lichaam. In te grote hoeveelheden kan het slecht zijn voor je hart en bloeddruk.

Eet regelmatig
De gehele dag door eten is niet goed voor, maar je zelf uithongeren tot aan het avondeten is ook niet goed. Het verstandigste is om 3 maaltijden per dag te benuttigen en op het liefst op gezette tijdstippen. Tussendoor snacken mag, maar ook niet te veel. Het is hierbij ook belangrijk dat je rustig eet en je lichaam de tijd geeft om het voedsel te verwerken.

Lees 4414 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner