fbpx

Wat zijn voedingsstoffen

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Dat gezond eten belangrijk is voor een goede gezondheid is algemeen bekend. Via onze voeding krijgen we immers voedingsstoffen binnen die essentieel zijn voor ons lichaam. De opname van voedingsstoffen vindt plaats in het spijsverteringsstelsel. Ze spelen na de opname een belangrijke rol bij vele processen in het lichaam, zoals de opbouw en het herstel van het lichaam en de energievoorziening. Sommige voedingsstoffen zijn tevens antioxidanten. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen.

Verschillende soorten voedingsstoffen

Voedingsstoffen kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën, te weten: eiwitten (aminozuren), vetten, koolhydraten (zetmeel en suikers) en een groot aantal vitamines en mineralen. Andere belangrijke bestanddelen in de voeding zijn vezels en water.
Vezels zijn de onverteerbare delen van plantaardige producten die de darmwerking stimuleren. Water is onder andere van belang voor het transport van de voedingsstoffen en voor de temperatuurregeling

Wat zijn vitamines?

Vitamines zijn voedingsstoffen die onmisbaar zijn voor ons lichaam. Ze zijn van belang voor de groei, het herstel en het goed laten functioneren van het lichaam. Daarnaast zijn ze nodig voor een goede gezondheid.
Vitamines komen van nature voor in onze voeding, zoals in fruit, groenten en brood. Het lichaam kan ze niet of niet voldoende zelf maken. Om dagelijks voldoende vitamines via de voeding binnen te krijgen, is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten.

Wat zijn mineralen?

Mineralen zijn voedingsstoffen die nodig zijn om het menselijk lichaam goed te laten functioneren. Ze zijn onder andere nodig bij de regulatie van enzymen en hormonen. Net als vitamines zijn mineralen stoffen die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Om deze reden dienen ze voldoende aanwezig te zijn in de voeding.
In het lichaam worden mineralen opgenomen via de dunne darm. Voor een optimale opname dienen ze in een 'oplosbare' vorm aanwezig te zijn.

Functie van Omega-3

Omega 3 vetzuren (ALA, EPA en DHA) behoren tot de essentiële vetzuren. Dit wil zeggen dat zij onmisbaar zijn voor een optimale gezondheid, maar het lichaam deze vetzuren niet zelf kan aanmaken. Om deze reden is het belangrijk om voldoende omega-3 vetzuren met de voeding binnen te krijgen. 
De omega-3 vetzuren EPA en DHA hebben een gunstige invloed op hart en bloedvaten. Deze vetzuren helpen namelijk bij de verlaging van het cholesterolgehalte en hebben een goede werking op de bloeddruk. Het effect van de plantaardige omega-3 variant, alfa-linoleenzuur (ALA), op hart en bloedvaten zijn nog niet geheel duidelijk waardoor meer onderzoek nodig. Verder zijn omega-3 vetzuren goed voor het geheugen en de concentratie.

Vezels

Vezels is een verzamelnaam voor diverse stoffen als psyllium  cellulose en appelvezels Deze stoffen hebben gemeen dat ze uit planten komen en onverteerbaar zijn. Dit wil zeggen dat vezels niet worden opgenomen in de dunne darm.
Er bestaan oplosbare en onoplosbare vezels. Oplosbare vezels lossen op in water en onoplosbare vezels niet. Vezels worden ook wel ingedeeld in fermenteerbaar en niet-fermenteerbaar. Bij deze indeling gaat het om de afbraak door bacteriën in de darm (fermentatie).
  

Macro en micro

Eiwitten, vetten en koolhydraten worden ook wel macrovoedingsstoffen genoemd. Het lichaam heeft er vrij veel van nodig. Deze voedingsstoffen worden dan ook gemeten in gram en zijn de brandstof voor het lichaam. Daarnaast zijn ze ook nodig voor de opbouw en onderhoud van de spieren, hormonen, organen, enzymen en het bloed.
Vitamines en mineralen worden ook wel de microvoedingsstoffen genoemd. Er is van deze voedingsstoffen minder nodig dan van de macrovoedingsstoffen. De hoeveelheden worden daarom aangegeven in milligram (mg) of microgram (mcg of µg). Vitamines en mineralen leveren geen energie, maar zijn onder andere nodig voor het vrijmaken van de energie uit de macrovoedingstoffen en van de aminozuren uit eiwit.
De Gezondheidsraad heeft voor bijna alle vitamines en mineralen aanbevelingen opgesteld voor de hoeveelheid die gezonde mensen dagelijks nodig hebben. Deze aanbevelingen worden de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) genoemd.

Lees 2833 keer
Meer in deze categorie: De juiste en gezonde voeding »

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner