fbpx

Afvallen van pure chocolade?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Oké, jij hebt besloten om je gezondheid te verbeteren door overtollige kilo's te verliezen, maar hoe pak je dat nou aan?Ja, je kunt een dieet uitproberen of het pad van Paleo volgen of lid worden van de sportschool voor € 40 per maand.Dit zijn populaire manieren om af te vallen, maar er is nog een manier die je hoogst waarschijnlijk nog niet kent: het eten van pure chocolade.

Cacaoboon

Dat chocolade zo gezond is hebben we te danken aan de cacaoboon. Deze boon is rijk aan antioxidanten in de vorm van flavanoïden en gezonde mineralen als magnesium, resvervatrol, tryptofaan en anandamide. Cacao bevat meer antioxidanten dan b.v. groene thee en blauwe bessen.

Is pure chocolade gezond?

Pure chocolade heeft werkelijk heilzame effecten die voor iedereen beschikbaar zijn en waarin de alledaagse melk- en witte chocolade tekortschieten:

Maar wat schuilt er achter de gezondheids- en afslankboost van pure chocolade?

Waarom is het zo gezond?

Antioxidanten

Chocolade is rijk aan antioxidanten. De antioxidanten die chocola zo gezond maken zijn flavanoiden. Maar, helaas is er een grote maar. Die flavanoiden bevinden zich in rauwe cacao. Als chocolade verhit wordt, om er bijvoorbeeld repen van te maken, wat bij de meeste merken gebeurt. Of als je er koekjes van bakt, dan gaan die gezonde eigenschappen achteruit. Als je dus zo veel mogelijk van de gezonde eigenschappen van chocola wilt genieten, dan koop je rauwe chocolade of repen die op lage temperatuur zijn bereid. Voor de echt gezonde chocolade zul je dus op zoek moeten in natuurvoedingswinkels of bijvoorbeeld op sites waar ze raw food verkopen.

Cholesterol

De flavanoiden in chocolade zorgen er voor dat je goede cholesterol (HDL) stijgt en je slechte cholesterol (LDL) daalt. Bovendien zorgt het ervoor dat je bloedvaten iets verwijden en je bloed verdunt. Het helpt voorkomen dat je aderen dichtslibben waardoor de kans op hart- en vaatziekten kleiner wordt.

Welke bevorderende stoffen zitten er in pure chocolade?

Allereerst zit pure chocolade boordevol voedingsstoffen.

Bij een hoog gehalte aan cacao van 70-85% krijg je per 100 gram binnen:

  • 11 gram vezels
  • 67% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH) ijzer
  • 58% ADH magnesium
  • 89% ADH koper
  • 98% ADH mangaan
  • kalium
  • zink
  • selenium
  • fosfor

Suiker en vet

Een minpuntje van chocolade is natuurlijk dat het zo veel suiker bevat en vet. Daarom geldt: hoe puurder de chocolade en hoe hoger het cacao gehalte, hoe beter. Pure chocolade bevat tenminste 54% cacao.  Maar er zijn ook repen chocolade met een percentage cacao van 87%. Witte chocolade bevat helemaal geen cacao.

Gewicht

Een Canadese studie toonde aan dat mensen die 5 keer per week ong 30 gram pure chocolade aten, een betere BMI (Body Mass Index) hadden.

Welke chocolade?

Chocolade wordt gemaakt uit een mengsel van cacaoboter, melkpoeder, melk, cacaomassa, suiker en smaakstoffen zoals vanille. Bij pure chocolade wordt geen melkpoeder toegevoegd en bij witte chocolade geen cacaomassa.Kies altijd voor een chocoladereep waarbij het eerstgenoemde ingrediënt op de verpakking niet suiker is. Bij goedkope repen zal de reep voornamelijk uit suiker bestaan en deze kun je dan ook beter in de schappen laten liggen.

Lees verder welke chocolade je het beste kunt eten ...Smart Chocolate 

Lees 1818 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner