fbpx

8 Gezonde eetgewoontes die niet kloppen

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

We weten, wat wel of niet gezond is verschillen de meningen nogal over. En ook verandert het om de haverklap. Door sociale media en internet kunnen mensen veel kracht uitoefenen en bepaalde mythes de wereld in helpen. Tussen al het ruis door, hier een paar ‘gezonde’ eetgewoontes mythes die volgens ons  niet helemaal kloppen.

BEVROREN FRUIT/GROENTEN BEVATTEN MINDER VOEDINGSWAARDE

Vaak wordt het direct vers ingevroren, waardoor een groot deel van de voedingsstoffen gewoon bewaard blijven. Zeker in vergelijking met verse producten die van ver moeten komen en heel wat kilometers moeten afleggen voordat ze in de buurt van jouw bord komen.

HET ENE DIEET IS BETER DAN DE ANDERE

We zijn allemaal verschillend, en onze lichamen reageren allemaal anders. De één heeft een lage intolerantie voor dit, de ander kan weer goed met dat. Hetzelfde geldt voor de verhouding koolhydraten, vetten, eiwitten in je voeding. Je moet leren luisteren naar je lichaam en gewoon proberen:  zo kom je erachter wat voor jouw lichaam werkt.

VET ETEN MAAKT JE VET

Niet waar. Al ligt het eraan wat voor soort vet je eet. Gezonde vetten die je in producten als avocado’s, noten, en vis kunt vinden zijn juist heel goed. Alles in mate uiteraard. Wat je vooral moet onthouden: probeer transvetten te vermijden.

EEN SAPJESKUUR GEEFT JE METABOLISME EEN JUMPSTART

Hoewel een goed fruitsapje vol met nuttige vitamines en mineralen kan zitten, bevatten ze vaak amper eiwitten. En juist dat heb je nodig voor je stofwisseling en om je bloedsuikerspiegel een beetje te balanceren. Meerdere sapjes per dag is dus niet een heel goed idee. Probeer ze daarnaast te combineren met wat yoghurt, kwark of eiwitpoeder.

JE KUNT NIET DAGELIJKS EIEREN ETEN

Dit heb je ongetwijfeld wel eens van je ouders gehoord: meer dan drie eieren per week is slecht voor je. Inmiddels zijn er veel onderzoeken die aantonen dat dit grotendeels onzin is. Nogmaals: alles met mate, maar een gekookt eitje kan echt wel op je dagelijkse menu.

JE MAG NIET MEER ETEN NA 20.00

Het maakt niet uit hoe laat je eet, maar meer wát je eet. Meer calorieën dan je verbruikt, ook als dit vóór 19.00 is, is nog steeds te veel.

HET IS BETER OM MEERDERE KEREN PER DAG KLEINE PORTIES TE ETEN

Voor je stofwisseling schijnt het helemaal niet uit te maken, en meerdere snacks per dag kan er toe leiden dat je al snel meer calorieën tot je neemt. Bovendien kan het psychologisch een onverzadigd gevoel geven. Je moet uiteraard doen waar jij je lekker bij voelt, en skip vooral je ontbijt niet. Verder bepaal je het gewoon zelf.

LOW- OF NO-CARB DIEËTEN ZIJN GOED VOOR JE

Ten eerste hebben je hersenen koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren. Daarmee bedoelen we niet per se die ‘lege’ koolhydraten zoals witte pasta en koekjes. Fruit, groenten en granen willen we wél. Daarnaast is een no-carb dieet nooit iets wat je je hele leven vol kunt houden, en dus op lange termijn niet tot blijvend gewichtsverlies zal leiden.

Welk brood kun je het beste eten?

Naast het volkorenbrood uit de supermarkt kun je ook de onderstaande broden is proberen ter afwisseling want ook brood is niet slecht voor je zoals door vele beweerd wordt!

Lees verder; Eiwitbrood

Lees verder: Smart Brood

Lees verder: Smart Bananenbrood

Lees verder: Protein Bread

Lees 1995 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner