fbpx

Waarom zijn Aziaten zo dun en wat kunnen we leren van hun voeding

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Waarom zijn Aziaten zo dunDat het westerse voedingspatroon ongezond is, weet je nu waarschijnlijk wel. Je ziet de effecten van deze levensstijl om je heen. Meer dan de helft van de Nederlandse, Europese en de Amerikaanse bevolking is te dik en meer dan 10% van de mensen heeft obesitas. Overgewicht kan tal van chronische aandoeningen veroorzaken, zoals diabetes 2, kanker, staar, artrose, hart – en vaatziekten en noem maar op. In Azië, bijvoorbeeld liggen de zaken heel anders. Daar komen onze welvaartsziekten veel minder voor.

Het wordt regelmatig aan Aziatische mensen gevraagd: “Hoe blijven jullie zo slank?”. Eetgewoontes hebben invloed op de gezondheid. Zo ook de keukens van diverse culturen.

De meeste Aziaten eten precies datgene wat goed voor hun is en aan het eten komen weinig vette sauzen aan te pas en smaken zijn meer puur. Verder houden ze ook erg van Sushi, Je ziet het, het is allemaal erg mager en gezond en ze eten nauwelijks brood, voor een deel van de mensheid dikmaker nummer 1..

De meeste Aziaten eten van het seizoen en wat in hun gebied groeit. Hun menu bestaat juist uit veel eiwitten en langzame koolhydraten. Deze mensen staan veel dichter bij voedsel dan wij westerlingen. Met de komst van westerse voeding zie je dat ook Aziaten steeds dikker aan het worden zijn.

Het Aziatische voedingspatroon

Aziaten eten veel gezonder dan wij, westerlingen. Wat eten die Aziaten dan, wat hen zoveel gezonder maakt? Is het rijst? Nee, het is geen rijst, het authentiek Aziatisch eten is totaal niet vet en bestaat uit veel vis, verse groenten, Veel gestoomd (Dim Sum), of bv Steambowl. Hierbij wordt in een grote pan kokend water van alles klaargemaakt. Ze eten veel verse kruiden, zoals peterselie, koriander, gember, pepers en knoflook. Onderzoeken geven aan dat een groente als broccoli stoffen bevat die het risico op kanker verminderen. Dit geldt ook voor het kruid peterselie. Peterselie voorkomt bloedvatvorming rond tumoren en werkt derhalve als kanker verminderend, of remmend middel.

Aziatische voedingsleer

Waar de Westerse Voedingsleer uitgaat van meten, wegen, tellen, calorieën en bouwstoffen, kent de Aziatische Voedingsleer heel andere uitgangspunten. Fascinerend is dat zij uitgaan van de energetische werking van voeding. In de Aziatische Voedingsleer wordt meer gekeken naar wat voeding met je doet nadat je het hebt gegeten. In tegenstelling tot de Westerse visie: zij onderzoeken wat in voeding zit voordat het wordt gegeten.

Inmiddels kun je overal zoveel lezen over de positieve effecten van gezonde voeding en beweging, dat het ronduit stuitend is dat wij als consumenten zoveel troep krijgen aangeboden. Veel van ons eten, wat ons wordt aangeboden in supermarkten, stationsrestauraties en vele andere plekken bestaat uit enkelvoudige koolhydraten, teveel suikers, E-nummers, verzadigde vetten en transvetten. Al die stoffen maken ons dik, lamlendig en ziek. Het kiezen voor gezond, is in onze maatschappij moeilijker dan het kiezen voor ongezond. En zoals je weet, gaat elk pondje door het mondje, ook bij Aziaten, maar daar zijn kunstmatige diëten als het weglaten van koolhydraten en andere onzin helemaal nog niet nodig. Gewoon eten wat de pot schaft. Volgens "de Aziaten" is het aan te raden te eten van het seizoen en van deze breedtegraad. Dat is al heel belangrijk. Minder diepvries, minder blik, minder instant, de magnetron aan de kant, onbespoten, biologisch gekweekt. Eigenlijk is het heel simpel.

Lees 8571 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner