fbpx

De goede en slechte eigenschappen van de aardappel

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

eigenschappen van de aardappelAardappelen… Ze worden in Nederland pas sinds 1727 erkend als voedingsmiddel, maar wij Nederlanders lijken sindsdien niet meer zonder te kunnen. We schillen ze, koken ze, bakken ze , frituren ze, prakken ze, poffen ze, pureren ze en roosteren ze. Maar is de aardappel behalve populair ook gezond?

Aardappelen zijn – net als iedere andere groente – van positieve voedingskundige invloed op het lichaam. Hierbij de nutriële voordelen van de aardappel en de positieve uitwerking ervan op de gezondheid:

•    Aardappelen zijn licht verteerbaar.

•    Aardappelen zijn geen dikmakers en veroorzaken geen overgewicht! Ze bevatten slechts 76 calorieën per 100 gram en bestaan voor 80 procent uit water.

•    Aardappelen bevatten geen vet.

•    Zowel in de aardappel als in diens schil zitten veel essentiële voedingsstoffen.

•    Aardappelen bevatten complexe koolhydraten (zetmeel) die langzaam door het lichaam worden verteerd en zodoende hongergevoel tegengaan.

•    Aardappelen bevatten veel voedingsvezels die belangrijk zijn voor de darmwerking.

•    Aardappelen bevatten belangrijke plantaardige eiwitten met een aminozuurpatroon dat voor planten van uitzonderlijk hoge kwaliteit is.

•    Aardappelen bevatten belangrijke mineralen zoals ijzer en kalium.

•    Aardappelen bevatten antioxidanten die schadelijke vrije radicalen tegengaan.

•    Aardappelen bevatten vitamine B1, B6 en C.

De slechte eigenschappen van de aardappel

•    Aardappels maken wel dik wanneer je ze frituurt, in een dikke laag boter bakt of overgiet met vette jus. (Het best kun je ze stomen in de schil, koken en naderhand pellen of partjes met schil in de oven roosteren. Zo worden veruit de meeste voedingsstoffen behouden.)

•    Om plagen, ziekten, schimmels en insecten te weren worden relatief grote hoeveelheden bestrijdingsmiddelen gebruikt op aardappelen.

•    Hoewel aardappelen steeds vaker weerbaarder en productiever worden gemaakt door kruising en uitkruising, worden ze ook nog steeds genetisch gemodificeerd. Met biologische aardappelen speel je op safe.

•    Aardappelen zouden dankzij diens hoge glycemische index acne in de hand werken.

•    Op de schil van aardappelen kunnen kiemremmingsmiddelen voorkomen die giftig zijn. Door aardappelen te schillen of goed te wassen verwijder je deze.

•    Aardappelen kunnen kleine hoeveelheden van de natuurlijke gifstof solanine bevatten. Groene plekken in een aardappel duiden op een verhoogde concentratie solanine, deze dien je niet op te eten

Koolhydraten in aardappels

Tegenwoordig zijn er veel mensen die een dieet volgen op basis van zo weinig mogelijk koolhydraten. Dagelijks aardappels eten is dan geen optie. Begrijpelijk, want in 100 gram gekookte aardappels zitten maar liefst 16 gram koolhydraten. Bij 100 gram patat is dat overigens zelfs 40 gram! Maar als je de aardappel laat staan, moet je er wel voor zorgen, dat je de benodigde voedingsstoffen op een andere manier binnen krijgt.

Wat zit er in de schil van de aardappel?

In de schil zitten geen overdaad aan stoffen die in de rest van de aardappel ontbreken. Je kunt ze dus gerust schillen. Wel zitten er vezels in de schil. Bij sommige vruchten echter, zitten er in verhouding wel meer vitamines in de schil. Daarmee wordt de vrucht zelf beschermd tegen bacteriën en schimmels. Voor de vitamines hoef je dus geen aardappelschil te eten. Bij de aardappel vindt de bescherming onder andere plaats dankzij het gif solanine in de schil.

Zoete Aardappel (Bataat) Gezond

De zoete aardappel, oftewel de bataat: superfood om je vingers bij af te likken! Gezond, lekker en het vult ook nog eens goed.

Wat is zoete aardappel?

De zoete aardappel, ook wel ‘bataat’ genoemd, is een zetmeelhoudend knolgewas dat afkomstig is uit Midden- en Zuid-Amerika.

Gezond prakkie

De bataat bevat veel voedingsvezels en vitamines. Vitamine A, C en B6 zijn ruim vertegenwoordigd en de zoete aardappel is rijk aan mineralen als calcium, foliumzuur en kalium. Bataat bevat weinig vetten en is vrij van cholesterol. De antioxidanten in zoete aardappel zouden een gunstige werking hebben bij het voorkomen van ziektes als kanker. Het antioxidant betacaroteen beschermt je huid tegen U.V.-schade die huidveroudering veroorzaakt.

Afvallen met zoete aardappel

In de fitnesswereld is de bataat al behoorlijk bekend. Wie een gezonde levensstijl wil nastreven doet er verstandig aan deze vezelrijke zoete aardappels wat vaker op het menu te zetten. De grote hoeveelheid voedingsvezels zorgen voor een trage verbranding van de koolhydraten waardoor je langer een vol gevoel houdt en meer energie hebt. De zoete aardappel bevat veel complexe koolhydraten. Deze hebben een lage glycemische index van 35 (geschild, gekookt).

De antioxidanten in bataat bestaan uit stofjes als adiponectine in combinatie met lectine. Deze stofjes kunnen het afvallen bevorderen. Ze helpen bij de energiebehoefte door vet af te breken wat in de lichaamscellen ligt opgeslagen.

Lees 3321 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner