fbpx

Zijn koolhydraten belangrijk bij krachttraining?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Koolhydraten zijn gewoon suikers. Als je vet tot je neemt dan geeft dat ruim twee keer zoveel energie (9 kcal). Maar wist je dat het Atkins dieet koolhydraten in een kwaad daglicht zet? Je moet een aantal dingen weten over koolhydraten en dat is dat deze door het lichaam om worden gezet tot brandstof. Er wordt tevens voor gezorgd dat spierafbraak geremd of voorkomen wordt en koolhydraten leveren de energie om spieren weer op te bouwen

Sporten en koolhydraten

Als je veel gaat bewegen is het goed dat je veel koolhydraten tot je neemt. Tijdens het sporten verbrand je namelijk veel energie. Maar als je gaat sporten hoef je tijdens het sporten meestal geen koolhydraten tot je te nemen, mits je voldoende binnen hebt gekregen tijdens je grote maaltijden. Maar er zijn uitzonderingen, als je namelijk een uur lang intensief gaat sporten en je wilt daarna nog doorgaan, dan is het wel aan te raden om tussendoor iets te eten wat koolhydraten bevat. Het zou goed zijn als je daar een gewoonte van maakt. Je zou dan isotone sportdranken kunnen gebruiken om je koolhydraten aan te vullen om daarna weer fris verder te kunnen gaan.

De isotone sportdranken

Maar hoeveel isotone sportdranken heb je dan nodig als je intensief gaat sporten? Bij een uur intensief sporten zou je moeten denken aan een liter isotone sportdrank per uur. Maar de intensiteit van het sporten heeft ook invloed op hoeveel koolhydraten je gaat verbranden. Ben je aan het sporten, dan is het totale energieverbruik veel hoger, dan wanneer je in rust bent. Toch moet je tussen het sporten door even rusten zodat je even op adem kunt komen en je lichaam even de tijd krijgt om te herstellen. Er moet uiteindelijk worden gekeken naar het totale energieverbruik, ook wanneer je af wilt vallen. Je inspanningstemperatuur is ook van invloed op je koolhydraatverbranding. Als deze namelijk toe neemt ga je ook meer vetten verbranden. Dit komt omdat de glycogeenvoorraden dan leeg raken.

Als je gaat sporten…

Bij het sporten is het van groot belang dat je gaat kijken hoelang je gaat sporten, wat je gaat doen en hoe intensief je gaat sporten. Je kunt dan van tevoren hier je maaltijden op afstemmen. Als je bijvoorbeeld gaat trainen voor een wedstrijd, dan kun je hier ook rekening mee houden qua eten en vocht. Als je echt op kracht gaat trainen en je gaat een uur erg intensief trainen, zorg er dan voor dat je iets van isotone sportdranken bij de hand hebt zodat je altijd wat kunt drinken tussendoor. Je verliest veel vocht tijdens het sporten en dan is het goed dat je dit meteen aan kunt vullen door het drinken van isotone sportdranken. Als je een fanatieke sporter bent, is het aan te raden dat je altijd isotone sportdranken in huis hebt, zodat je deze altijd mee kunt nemen als je gaat sporten.

Welke sportdrank kun je het beste gebruiken?

Lees meer over: Isotone Sportdrank

Lees meer over: lady's Energie

Lees 1639 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner