fbpx

Maakt Alcohol je Dik?

Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Maakt Alcohol je DikKan alcohol ervoor zorgen dat je aankomt in gewicht en in vet? Of kun je af en toe een glaasje wijn of bier drinken en nog steeds blijven afvallen? Ik zal je de belangrijkste “ins and outs” vertellen!

Eerst alcohol, dan vet

Laat ik direct beginnen met het volgende: alcohol op zich, maakt je niet dik. Maar, het drinken van alcohol kan ervoor zorgen dat je aankomt als je niet begrijpt hoe het in elkaar zit en hoe het gemetaboliseerd wordt. Een piepklein beetje scheikunde: alcohol wordt door je lever omgezet tot acetaat, acetaat wordt vervolgens geoxideerd naar koolstofdioxide en water.

Je lichaam kan alcohol niet opslaan als vet, zo simpel is het. Goed nieuws denk je? .. Helaas. JUIST hierdoor wordt je vetverbranding op een lager pitje gezet. Alochol verbranden gaat namelijk vóór Dit betekent dat wanneer je een alcoholisch drankje drinkt, je je eigen vetverbranding verhinderd, pas wanneer al het alcohol uit je systeem is verbrand/verteerd, kan je lichaam weer overgaan op de vetverbanding.

Alcohol bevat ongeveer 7 calorieën per gram (vet = 9, koolhydraten en eiwitten = 4). Een “normaal” glas rode wijn bevat ongeveer 10 gram alcohol, dit is ongeveer 70 calorieën, dus om vet te kunnen verbranden zou je eerst die 70 calorieën aan alcohol moeten verbranden. Klinkt logisch, toch?

Alcohol en Aankomen in Gewicht

Een gek weetje: alcohol maakt je lichaam gevoeliger voor insuline zonder dat het je vetcellen beïnvloedt  . Wat betekent dat nou? Dat je minder insuline hoeft aan te maken voor je cellen om suiker op te nemen. Minder insuline aanmaken is top! Zo blijft je suikerspiegel ook veel stabieler.

Een matig alcoholgebruik (2 glazen rode wijn per dag), wordt niet geaccosieerd met buikvet of directe toename in gewicht is gebleken uit onderzoek, dus dat scheelt even! Het hoeft dus niet per se te betekenen dat je vet opslaat op het moment dat je aan de alcohol gaat.

Richtlijnen voor het drinken van alcohol

Nu je weet dat alcohol niet direct invloed heeft op je gewicht, is het misschien wel verstandig om je aan de volgende richtlijnen te houden als je wel bezig bent met afvallen maar af en toe graag een glaasje wijn of bier drinkt:

  • Alcohol bevat nog steeds calorieën. Je moet een balans vinden in je calorie inname en verbranding om af te vallen, dat kun je niet vergeten. Ook al kunnen de alcohol calorieën niet opgeslagen worden als vet, ze moeten eerst verbrand worden voor je “echte” lichaamsvet aan de beurt komt.
  • Als je dan alcohol gaat drinken, doe dit bij een gezonde maaltijd. Alcohol mixen met fastfood en rotzooi is natuurlijk een mooi recept om wél aan te komen.
  • Zorg ervoor dat je je tijdens/na het alcohol drinken niet volledig over geeft aan teveel eten. Dít is vaak de oorzaak van het aankomen door alcohol drinken, het eten eromheen, en niet het drinken op zich.
  • Blijf zoveel mogelijk bij “pure” alcoholische dranken om zoveel mogelijk onnodige suikers te vermijden. Mixdrankjes bevatten enorm veel suiker, wijn en bier vervolgens véél minder. Ga je voor sterke drank? Kies dan voor Vodka! Bijvoorbeeld met ijsklontjes en een schijfje citroen.
  • Houd het redelijk. Natuurlijk, als een glas wijn je geen kwaad doet, overdrijf er dan niet mee door de gehele fles op te drinken. Logisch.

Dus, zorgt alcohol ervoor dat je dik wordt? Ja en nee. In combinatie met een gezond voedingspatroon kan het je juist helpen met ontspannen af en toe en te laten genieten van de dag/avond. Het zal je niet direct “dik” maken. Maar, als je het combineert met ongezond voedsel en ook teveel voedsel, dan zal het je vetverbranding enorm hinderen. Wees dus bewust en kies je alcohol momenten slim uit!

Lees 1511 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner