fbpx

Zijn Koolhydraten nou Gezond of Ongezond?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Hoe zit dat toch met die koolhydraten! Zijn ze nou je vriend of je vijand? Ik krijg vaak opmerkingen zoals “Oh je eet geen brood.. Tja, zeker die koolhydraten hé!?” of “Ik ga een week geen koolhydraten eten” .. Dat doet me denken dat er een hoop onbekend is hoe het nou zit met de koolhydaten. Ik ga het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen! Oja, laat ik even voorop stellen dat het bijna onmogelijk is om geen koolhydraten te eten…

3 groepen koolhydraten

Als we het over koolhydraten hebben uit voeding, dan kunnen we deze het beste in 3 groepen verdelen

1.Snelle / Simpele Koolhydraten

2.Langzame / Complexe Koolhydraten

3.Vezels

Koolhydraten kun je zien als allemaal koppelingen van suiker die aan elkaar vast zitten, simpele koolhydraten bevatten geen of enkele koppelingen en zijn dus (bijna) puur suiker, complexe koolhydraten bevatten (zoals de naam al zegt) een complexe vorm met vele koppelingen suiker.

Wat betekent dat voor jou als je complexe koolhydraten eet?

Dat je lichaam meer moeite moet doen om al die suikerkoppelingen los te maken, er uiteindelijk pure suiker (glucose) van te maken en je bloedbaan in te laten. Dat betekent dat je langer vol zit, je bloedsuikerspiegel langzaam omhoog gaat (steeds als er een koppeling “los is gemaakt” gaat dit je bloedbaan in) en je je een stuk fitter voelt. Nu wil je natuurlijk weten welke producten dit zijn! Enkele voorbeelden:

•Volkoren granen (probeer wel zoveel mogelijk tarwe te vermijden! Ook volkoren tarwe)

•Bonen

•Peulvruchten

•Zilvervliesrijst

En wat betekent het voor jou als je simpele koolhydraten eet?

Dat kun je denk ik al raden! Je lichaam hoeft dit niet te verteren (er is geen koppeling om los te maken), het gaat direct je bloedbaan in en voorziet je direct van energie, pure suiker. Je suikerspiegel schiet omhoog waardoor insuline ook meteen vrijkomt (insuline stimuleert vetopslag), na een enorme piek in je suikerspiegel volgt er ook een diepe daling waardoor je je kort na het eten van iets suikerrijks weer trek krijgt, je moe en futloos voelt. Voorbeelden van simpele suikers:

•SNOEP, gebak, taart, etc.

•Maar ook fruit; Let wel, fruit bevat vezels waardoor de suikers niet direct in je bloedbaan komen, maar langzamer doordat de vezels erbij zitten! (en dat is waarom er zoveel verwarring is over fruit, suiker en afvallen). Misschien begrijp je nu ook waarom vruchtensappen vervolgens weer niet zo gezond zijn omdat de vezels afgebroken zijn en je binnen enkele slokken direct simpele suikers binnen krijgt die dus ook direct je bloedbaan in kunnen!

•Wit brood

•Witte pasta

Vezels

zijn niet te verteren voor je lichaam, dus die gaan er gewoon weer uit! Ze helpen wel bij de spijsvertering zolang je genoeg water drinkt! Drink je niet voldoende en eet je veel vezels? Dan kun je nogal last gaan krijgen van obstipatie. Niet zo leuk.

We hebben koolhydraten nodig!

De belangrijkste reden? Je hersenen! Deze kunnen alleen teren op koolhydraten uit je voeding. Als je totaal geen koolhydraten meer eet (bijna niet mogelijk), dan gaat je lichaam over op de ketogenese, er wordt dan toch gezorgd dat je hersenen voorzien worden van “voedsel” maar dan op een erg ongezonde wijze. De zuurtegraad van je bloed gaan enorm omlaag (ketoacidose).

Hoeveel gram koolhydraten geeft welk effect?

Dit is grotendeels afhankelijk van je persoonlijke metingen (gewicht, actief level, man/vrouw etc.), maar om een globaal beeld te krijgen:

0-50 gram: Dit is de fase waarin je lichaam over gaat op ketogenese

51-100 gram: Er wordt weinig insuline aangemaakt, vetverbranding kan lekker op gang komen

101 – 150 gram: De stabiele fase, dit is vaak de fase waarbij je wel actief bent met sporten maar je lichaam er fit uit ziet en je dus niet meer hoeft af te vallen.

151-300 gram: Je komt langzamerhand aan in gewicht.

300 + gram: Niet gezond meer!

Welk brood kun je het beste eten?

Lees verder; Eiwitbrood

Lees verder: Smart Brood

Lees verder: Smart Bananenbrood

Lees verder: Protein Bread

In het meeste brood zitten te veel koolhydraten maar er bestaat ook brood waar bijna geen koolhydraten in zitten maar juist veel eiwitten!

Welke supplementen kun je het beste gebruiken

Bijna iedereen gebruikt tegenwoordig wel een proteine shake om af te vallen of om spiermassa op te bouwen of allebij. Meestal wordt er dan gekozen voor de goedkoopste proteine, maar daar zitten juiste de meeste koolhydraten en andere toevoegingen in om de prijs laag te houden. wij raden je de onderstaande proteine shake aan.

Lees meer over: Lady Power

Lees meer over: Smart Protein 

Lees 3125 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner