fbpx

Waar word je dik van: vet of suiker?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Dat te veel kunstmatige suikers niet goed voor je zijn, is inmiddels algemeen bekend. Waarom het echter slecht is, is voor veel mensen een raadsel. Suiker zorgt voor een gewichtstoename, zorgt er eveneens voor dat je sneller veroudert op zowel je huid als intern en beïnvloed het afweersysteem van je lichaam. Doordat laatstgenoemde aangetast wordt, zal je sneller ziek worden, doordat virussen moeilijker kunnen worden afgeslagen.

Gewichtstoename door een grotere hoeveelheid calorieën

Kunstmatige suikers bevatten geen voedingsstoffen, wel een grote hoeveelheid calorieën en je vindt ze tegenwoordig in ontzettend veel etenswaren. Het is dus van belang om goed te kijken of je bepaalde etenswaren met veel suikers wel echt nodig hebt. Producten met te veel suiker zorgen ervoor, dat je een te grote hoeveelheid calorieën binnenkrijgt waar je lichaam niks mee kan. Ook zorgt suiker voor een verminderde aanmaak van het hormoon leptine, wat je lichaam een signaal geeft wanneer het ‘vol’ zit. Zodoende heeft je lichaam niet door, wanneer je genoeg gegeten hebt en blijf je dooreten in de suikers. Dit proces zorgt vanzelfsprekend voor een gewichtstoename.

Te veel suiker veroudert je lichaam

Naast gewichtstoename kunnen suikers ook zorgen voor een versnelt verouderingsproces. Doordat overvloedige suikers zich in je bloedbaan begeven, kan het zich vasthechten aan vet- en eiwitmoleculen. Door deze aan te tasten veroudert je lichaam sneller, een proces wat helaas onomkeerbaar is. Ga dus bewust om met het aantal suikers, dat je tot je neemt!

Groeihormonen worden minder aangemaakt

Het lichaam verouderd, je krijgt te maken met gewichtstoename en alsof het niet genoeg is, zorgen suikers eveneens voor een verminderde aanmaak van groeihormonen die ons lichaam van nature produceren. Groeihormonen zorgen ervoor, dat beschadigde cellen worden hersteld, wat bij teveel suikers niet meer gebeurd. Beschadigde cellen vormen het begin van het verouderingsproces in het lichaam! Langzaamaan neemt het aantal onherstelbare cellen toe en verouder je dus.

Laat suiker niet meer dan 10% van je dagelijkse calorie-inname zijn

Zoals eerder in dit artikel genoemd, kun je de effecten van een te grote hoeveelheid suiker in je lichaam niet altijd herstellen. Het is vanzelfsprekend ook niet zo, dat je alle kunstmatige suikers moet verminderen, een Mars of Snicker zal je niet van de een op de andere dag ouder laten lijken. Er wordt echter sterk aangeraden om suiker niet meer dan 10% van je dagelijkse calorie-inname te laten zijn, wat gelijk is aan ongeveer 50 gram. Let wel, in een glas frisdrank zit gemiddeld al zo’n 50 gram kunstmatige suikers! Wanneer je deze 50 gram overschrijdt, word je voedingspatroon gezien als een suikerrijk dieet.

Immuunsysteem aangetast door te veel suikers

Ook het immuunsysteem in ons lichaam kan worden aangetast door een te grote hoeveelheid suikers. Door suikers wordt het systeem, wat ons beschermd tegen ziektes, een paar uur minder actief. Als je in suikers blijft eten, wordt deze periode continu verlengd en blijft het immuunsysteem dus verzwakt.

Neem suiker na het sporten

Hoewel het lijkt alsof suikers (koolhydraten) uit den boze zijn voor het lichaam, hebben we ze zeker wel nodig. Zo zorgen ze voor een beter en sneller herstel van je spieren na het sporten. Na een intensieve inspanning reageert het lichaam anders op suikers, ze komen dan niet in de bloedbaan terecht, maar in je spieren. Het is aan te raden om direct na het sporten suikers (koolhydraten) te eten, het liefst een natuurlijke vorm zoals fruit.

Waar word je dik van: vet of suiker?

We weten inmiddels dat mensen met overgewicht een grotere kans hebben op diabetes en hart- en vaatziekten. Dit overgewicht kan door een aantal factoren komen, waaronder een verkeerd dieet. Maar wat maakt nou eigenlijk een verkeerd dieet? Wat is de boosdoener? Een teveel aan vet, of een teveel aan suiker?

 Je komt meer aan wanneer je meer energie eet en drinkt dan dat je verbruikt.

Het is niet zo dat je van vet voedsel sneller aankomt dan van een teveel aan koolhydraten. Het gaat om het totale aantal kilocalorieën van deze macronutriënten (eiwit, koolhydraat en vet). Vreetbuien Tijdens een vreetbui eet je voornamelijk energierijk voedsel. Deze voedingsmiddelen bevatten meestal veel vet en/of veel suiker

Suikerliefhebbers hebben vaker vreetbuien dan mensen die liever vet eten nemen. Vreetbuien worden door heel veel factoren beïnvloed, waaronder emotionele factoren. Om de invloed van voeding te bestuderen, wordt meestal gebruik gemaakt van dieren. Door middel van onderzoek met dieren krijgen voedingswetenschappers een beter beeld van de fysiologie en de hersenwerking van mensen die een vreetbui hebben.

Onderzoek over vet en suiker

Uit onderzoek blijkt dat koolhydraten in de vorm van suikers een verslavend effect kunnen hebben .Momenten waarop de verslaving de kop opsteekt worden ook wel cravings genoemd. Hierbij geven de hersenen dopamine af als er suiker wordt gegeten. Dit fysiologische proces is vergelijkbaar met het gebruik van drugs 4,5. Mensen zijn afhankelijk van suiker en daarom is het ook zo lastig om er vanaf te komen. Conclusie Vet zorgt er voor dat je sneller dik wordt, maar het is niet zo verslavend als suiker? Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van vet en suiker juist is fataal, omdat suiker er voor zorgt dat meer dopamine vrij wordt gegeven en vet de extra kilocalorieën met zich meebrengt. Producten met een mix van half suiker en half vet zijn het meest verslavend. Hét voorbeeld hiervan is een donut. Hét vet uit de donut zorgt voor een flinke hoeveelheid kilocalorieën en de suikers zorgen ervoor dat je niet wilt stoppen met eten. Dit verslavende effect is het gevolg van de beloning die in de hersenen plaatsvindt als je suiker eet.

De beste suikervervangers

Lees meer over: Pure Kokosbloesemsuiker

Lees meer over: Smart flavour drops

Lees 4519 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner