fbpx

Hoe gezond is Lijnzaad?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Lijnzaad is een super gezond zaadje en is te vinden in bijna elke supermarkt en inmiddels ook in de keukenkastjes van vele die aan afvallen en sport doen. Je koopt lijnzaad gebroken, heel of in de vorm van olie.

Wat is lijnzaad

Lijnzaad is het zaad van de vlasplant. Deze zaadjes helpen het lichaam bij onder andere afvallen als een moeilijke stoelgang..,In de zaadjes zit olie en juist die olie maakt het zo’n gezond product. Lijnzaad heeft nogal wat gezondheidsvoordelen. Het bevat omega 3 en 6, vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink én kalium. Niet verkeerd dus, om dit zaadje in zijn oorspronkelijke vorm of als olie dagelijks op het menu te zetten

De smaak:

hoewel de zaadjes zelf een vrij neutrale smaak hebben, is die van de olie toch wel, muffig te noemen. Toch is dit eenvoudig te verbloemen door de olie te verwerken in een lekkere salade-dressing of hem bijvoorbeeld door de yoghurt te scheppen. Echte diehards eten lijnzaad in de vorm van olie zó van de lepel. Ach ja, alles voor een gezond lichaam toch?! Lijnzaad zit vol met omega-3 vetzuren die onder andere goed zijn voor je ogen, hersenen en hormoonhuishouding. Het bijzondere aan lijnzaad is dat het slijm wat vrijkomt als je de zaadjes breekt, je darmen schoonmaakt. Hoe dit werkt? Het slijm vormt een laagje aan de binnenkant van je darmen en deze neemt afvalstoffen mee ‘naar buiten’. Hoe slim! De vezels in lijnzaad zorgen er bovendien voor dat je minder snel last krijgt van een snack attack omdat  zorgen voor een verzadigd gevoel. Echte Bourgondiërs eten ze dus meteen ‘s ochtends bij het ontbijt!

Superfood status

Lijnzaad dankt de superfood status aan het feit dat het de kans op hartkwalen, kanker en diabetes zou verminderen. Er zitten drie componenten in lijnzaad die het zaad zo gezond maken. 1. Omega-3 vetten: Deze goede vetten zorgen voor een gezond hart. Een eetlepel lijnzaad bevat 1.8 gram Omega-3 vetten. Het voedingscentrum raadt aan 3 tot 7 gram Omega-3 vetten per dag in te nemen. 2. Lignaan-diglucoside: Dit is een antioxidant die in grote hoeveelheden in lijnzaad zit. Het zou zorgen voor een verminderde kans op bepaalde soorten kanker waaronder borst- en darmkanker. 3. Vezels: In lijnzaad zitten zowel niet-gementeerde vezels als gefermenteerde vezels. Niet-gefermenteerde vezels zorgen ervoor dat je langer vol zit, doordat ze veel water opnemen. Gefermenteerde vezels nemen minder vezels op, maar deze zijn wel weer voedsel voor "goede" bacteriën en worden ook wel prebiotisch genoemd. Zij voeden de goede bacteriën in je darmen en zorgen op deze manier voor een goede stoelgang.

Voedingsstoffen in lijnzaad

Lijnzaad bevat vele natuurlijke voedingsstoffen. Lijnzaad bevat een rijke bron aan voedingsvezels van maar liefst 25 procent waarvan 12 procent plantenslijmen. Plantenslijmen houden het spijsverteringsorgaan in orde. Naast plantenslijmen bevat deze olie nog een uitgebalanceerde bron van meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze vetzuren zijn: Omega-3 Omega-6 Omega-9 Alpha-linoleenzuur Linoleenzuur Linolzuur Oliezuur Stearinezuur Palmitinezuur Eicoseenzuur Erucazuur Deze vetzuren helpen bij het natuurlijke proces om het lichaam te stimuleren voor een betere stoelgang en bij het kwijtraken van overgewicht. Naast deze vetzuren is lijnzaad ook nog een goede bron van calcium, ijzer, niacine, fosfor, vitamine E

voedingswaarde-lijnzaad

Wat gelijk opvalt of op zou moeten vallen zijn eigenlijk vier dingen. Allereerst zitten er best wel veel calorieën in 100 gram lijnzaad, maar 100 gram is dan ook heel erg veel. Normaal gesproken gebruik je een eetlepel of zo’n 10-15 gram.
Een tweede ding wat opvalt is dat er 20 gram eiwit in 100 gram lijnzaad zit, wat heel erg veel is. Maar het meest opvallend is toch wel het hoge gehalte aan goede vetten. In 100 gram lijnzaad zit maar liefst 32,5 gram vet waarvan 28 gram gezonde onverzadigde vetzuren, waaronder een groot deel Omega 3 vetzuren. Zeer belangrijk voor een gezond hart, maar daar kom ik zo nog op. Als laatste moet je opvallen dat lijnzaad ontzettend vezelrijk is, maar liefst 33 gram vezels per 100 gram lijnzaad! Vezels hebben zoveel gezondheidsvoordelen en zijn zo belangrijk voor een goede gezondheid dat alleen dit gegeven van lijnzaad al een super food maakt.

Werking van lijnzaad bij een slechte stoelgang en gewichtsverlies

Lijnzaad heeft een bijzondere werking wanneer je wilt afvallen. Deze zaadjes zorgen ervoor dat je sneller een vol gevoel hebt, zodat je honger langer wegblijft maar het staat ook bekend als laxeermiddel.
Lijnzaadolie is heel goed in het regelmatig zuiveren van verwijderen van giftige afvalstoffen. Het oliegehalte van lijnzaad beschermt het spijsverteringskanaal waardoor de spijsvertering wordt bevordert. Een regelmatige spijsvertering leidt ook sneller tot gewichtsverlies.

Bewaren van lijnzaad en lijnzaadolie

Het is belangrijk om de lijnzaad of de olie variant in een luchtdichte verpakking te bewaren op een koele maar ook droge plaats. Dit is belangrijk omdat het product dan zijn belangrijke krachten behoudt. De zaden blijven op deze manier zeker tot een jaar houdbaar en blijft het ook voedzaam en goed van smaak.

Gebruik van lijnzaad

Lijnzaad kan je het beste kopen als hele zaden. Ze geven dan het best gewenste effect. De bruine en gouden gekleurden soorten zijn de meest voedzame soorten.
Wanneer je lijnzaad als één geheel koopt zal je het zelf moeten malen. De reden hiervan is dat je lichaam geen heel lijnzaad verteerd. Het malen van lijnzaad kan gewoon met een gewone maler of koffiemolen is voldoende. Let op dat je wel alleen de hoeveelheid maalt die je gaat gebruiken. Als je het bewaart is de kans groot dat het gaat ontbinden.
Lijnzaad kan ook verwerkt worden in gerechten zoals salades, yoghurt, smoothies, havermout en soepen. Bij het gebruik van pure lijnzaad is het heel belangrijk om voldoende water erbij te drinken en niet de aanbevolen hoeveelheid te overschrijden in verband met constipatie. Constipatie zijn verstoppingen in je darmen.

Welke lijnzaad kun je het beste gebruiken?

Lees meer over: Pure Lijnzaad gebroken

Lees meer over: Omega-3, Chia- & Lijnzaad mix

Lees 4940 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner