fbpx

Supplementen tegen spierafbraak door alcohol.

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Alhoewel alcohol geen essentiële voedingsstof is, wordt alcohol gebruikt door sporters, voornamelijk na inspanning. Dit gebeurt tijdens trainings- en wedstrijdperioden en na afloop van sportevenementen om uiteenlopende redenen, doorgaans gerelateerd aan ‘ontspanning’. Indien alcohol met mate wordt gebruikt, is dit niet schadelijk voor de gezondheid. In grote hoeveelheden kan alcohol echter het herstel belemmeren en zelfs verslavend zijn. Denk hierbij aan een hoeveelheid van meer dan 2 glazen voor vrouwen en 3 glazen voor mannen per dag.

Wat? Alcohol wordt geschonken in verschillende samenstellingen, zoals bier, wijn, sterke drank en diverse mixvormen. Het alcoholgehalte varieert van 2,5-80%. Een standaardglas, dat per soort drank in omvang verschilt, levert een gelijke hoeveelheid alcohol van 12 cc.

Waarom niet? Alcohol beïnvloedt het korte termijn herstel na inspanning. Door onderdrukking van het antidiuretisch hormoon ga je door het drinken van alcohol meer plassen. Uit onderzoek blijkt dat alcohol drinken na inspanning de kans vergroot dat je je koolhydraatvoorraad niet voldoende aanvult. Omdat alcohol voor het lichaam schadelijk is, wordt het zo snel mogelijk afgebroken. Hierbij komt energie vrij. De energie uit voedingsstoffen zoals vet en koolhydraten wordt daardoor eerder opgeslagen in de vorm van vetweefsel.

Hoe? Zorg ervoor dat je na inspanning eerst het vochtverlies en de glycogeenvoorraad aanvult. Richtlijn daarbij is 100 gram koolhydraten binnen de eerste 2 uur na inspanning en 150% van het vocht dat je verloren hebt. In veel gevallen is het makkelijk om dit te combineren in de vorm van een hersteldrank. Zie ook factsheet 2 (hydratatie) en 3 (herstel).

Wanneer? Begin zo snel mogelijk tijdens een training of wedstrijd met het aanvullen van de vocht- en koolhydraatvoorraad. Drink dan 1.5 keer het gewicht dat verloren is tijdens inspanning en zorg voor 100 gram koolhydraten binnen 2 uur na inspanning. Zorg aldus dat je eerst aandacht hebt voor het aanvullen van vocht en koolhydraten voordat je begint met het drinken van alcohol.

Alcohol slecht voor spiermassa

Wat je veel hoort is dat alcohol het functioneren van je lever remt of verslechtert. Omdat de lever een grote rol speelt in de stofwisseling, zou dit directe gevolgen hebben voor spierherstel en spiergroei.

De lever is ook verantwoordelijk voor het afbreken van oestrogeen. Een hoog oestrogeen gehalte kan een dikmakende werking hebben. Als de lever niet goed meer werkt, zal dit dus gevolgen hebben voor je vetpercentage. Dit betekent vervolgens dat het lichaam, door het hoge oestrogeen gehalte, iets minder testosteron aanmaakt. Dat klinkt niet erg wenselijk! Testosteron heb je nodig voor het opbouwen van spiermassa en het laag houden van je vetpercentage.

Alcohol zou bovendien de ontwikkeling remmen van groeihormoon. Als je groeihormonen niet optimaal zijn, zul je meer moeite hebben om spiermassa te ontwikkelen.

Wel of niet alcohol drinken als je sport

Betekent dit dat we gedoemd zijn tot een leven zonder alcohol? Nooit meer gezellig drankjes drinken op een feestje, festival of barbecue? Natuurlijk niet. Ik zou het alleen proberen te beperken tot één keer per vier weken. En (cliché) drink met mate. Maar goed, dit is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken. Probeer in elk geval, ondanks de alcoholische onderbreking, goed te blijven eten, en consequent te blijven trainen.

Supplementen tegen spierafbraak door alcohol.

Als je toch zwaar wilt gaan drinken, of gewoon absoluut zeker wilt stellen dat jouw lichaam en sportprestaties zo min mogelijk te lijden hebben onder alcohol, bijvoorbeeld in de proteïnesynthese, zou ik adviseren om de inname van aminozuren te verhogen. Dit kan helpen eventuele tekorten te overstemmen. Neem daarom de dag na het drinken een dosis extra aminozuren.

Lees meer over: BCAA Amino

Lees meer over: Muscle Protect

Lees meer overBCAA 2:1:1

 

Lees 5072 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner