fbpx

Koolhydraatarm brood goed of slecht ?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die ons lichaam energie geven, net als eiwitten en vetten. Koolhydraten zitten meestal in graanproducten zoals brood, rijst en pasta, maar ook in aardappelen en peulvruchten. Veel koolhydraatproducten zijn vet zoals patat, maar je hebt ook gezondere varianten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. Je moet ook weer niet te veel koolhydraten eten, want dan krijg je waarschijnlijk te weinig andere voedingstoffen binnen. Als meer dan 70% van je calorieën uit koolhydraten komt, betekent dat je teveel binnen krijgt en dat is niet goed voor je gezondheid.

Als je echter te weinig koolhydraten eet kan dat betekenen dat je niet genoeg gezonde voedingstoffen binnen krijgt, zoals vitamines, mineralen en vezels. Je kan koolhydraten ook wel suikers of sachariden noemen. De naam koolhydraten komt van de Oudgriekse naam voor water, Hydro. Dat verwijst weer naar de combinatie van koolstof en water, hydraten

In Nederland is koolhydraatarm brood steeds populairder aan het worden. De vraag naar koolhydraatarm brood wordt steeds groter. Op deze grote vraag is goed ingespeeld door de bakkers en leveranciers, koolhydraatarm brood is inmiddels goed verkrijgbaar. Ook kunt u zelf brood bakken met een goed brood recept. Dit is een gezonde ontwikkeling, want voor veel mensen is het eten van brood tijdens een dieet een groot struikelblok, terwijl het heel ongezond is om geen brood te eten.

Maar wat is koolhydraat brood nu eigenlijk? Dat is eigenlijk heel simpel, koolhydraatarm brood is brood met minder koolhydraten. Koolhydraatarm brood mag pas wettelijk gezien zo heten als er op z’n minst 30% minder koolhydraten in zitten dan in normaal brood. In normaal brood is het basisingrediënt tarwemeel. Maar in tarwemeel zitten veel koolhydraten, daarom wordt tarwemeel bij koolhydraatarme broodsoorten gedeeltelijk vervangen door sojameel, omdat in dit ingrediënt veel minder koolhydraten zitten, maar wel meer eiwitten. Bij het koolhydraatarme brood worden vaak ingrediënten toegevoegd als lijnzaad, noten en zonnebloempitten, omdat die van nature een hoog voedingsvezel- en vetgehalte hebben. Als een voedingsmiddel weinig voedingsvezels bevat, heeft dat slechte invloed op de bloedsuikerspiegel. Goed voor de lijn? Nee dat niet!

Aan koolhydraat wordt vaak extra olie, margarine en andere vetrijke ingrediënten toegevoegd, zoals palmvet of gehard sojaolie. Dit zorgt ervoor dat koolhydraatarm brood meer calorieën bevat dan regulier brood, en ook vetter is. Koolhydraatarm brood heeft wel een hogere voedingswaarde.

Koolhydraatarm brood ongezond?

Waarom wordt het dan gegeten? Zoals ik al eerder zei, komt dit door bepaalde diëten. Die diëten komen neer op een eetpatroon met veel vet en eiwit en koolhydraten, voorbeelden van dit soort diëten zijn het Atkins-dieet, het Montignac-dieet en het Dr. Frank-dieet. In deze diëten zijn graanproducten zoals brood, aardappelen, rijst en pasta verboden, in een later stadium van het dieet zou je deze producten weer met mate mogen gebruiken. Helaas gaan dit soort diëten ten kostte van de fruit- en graanproductenconsumptie, dit leidt ertoe dat je onder andere te weinig voedingsvezels binnen krijgt. Een vezelconsumptie van 30-40 gram per dag wordt aangeraden door de gezondheidsraad. Ook door het Voedingscentrum wordt het volgen van een koolhydraatarm dieet sterk afgeraden, dit dieet is ongezond omdat het kan leiden tot een te hoge verzadigd vet inname en te weinig fruit, vezels, vitaminen en mineralen. Zo’n dieet is slecht voor je, maar als je dan toch zo’n dieet wilt volgen, kan koolhydraatarm brood een middel zijn om toch nog voedingsvezels binnen te krijgen. Daarom adviseert het Voedingscentrum de grondstoffenleveranciers bij de productie van koolhydraatarm brood peulvruchten, noten en zaden te gebruiken, om het brood vezelrijk te maken. Op die manier kan het tekort van vezels gedeeltelijk worden opgevangen.

Voedingsinformatie Koolhydraatarm brood

Voedingswaarde per 100 gram= +/- 3 boterhammen

Voedingsinformatie 01

Note: Deze voedingsinformatie is slechts een indicatie. De voedingswaarde verschilt per broodsoort en fabrikant.

De smaak van koolhydraatarm brood

Qua smaak en structuur is koolhydraatarm brood anders dan normaal brood. Over het algemeen zitten er in koolhydraatarm brood geen pitjes en grove granen. Des te meer koolhydraten het koolhydraatarm brood bevat des te meer zal de smaak gaan lijken op de smaak van normaal brood.

Zitten er nadelen aan koolhydraatarm brood?

Het is ten eerste niet slecht voor uw lichaam om koolhydraatarm brood te consumeren. Toch kan het eten van koolhydraatarm brood en het volgen van een koolhydraatarm dieet, nadelige gevolgen hebben:

Wanneer uw lichaam te weinig koolhydraten binnenkrijgt zal het spieren gaan afbreken. Dit komt doordat het glycogeengehalte dan te laag is. Het is dus aan te raden om genoeg eiwitten te consumeren wanneer u zich houdt aan een koolhydraatarm-dieet. Dit kunt u doen door veel eiwitrijk voedsel te consumeren.

Conclusie

Het klopt dat er minder koolhydraten zitten in koolhydraatarm brood. Het bevat echter vaak meer calorieën en vet dan gewoon brood en dit wordt door menig consument over het hoofd gezien. Dit wil niet zeggen dat alle vetten ongezond zijn en dat je bij afvallen alleen op de calorieën moet letten. In vele bekende diëten ligt echter de nadruk op koolhydraatarm (waarin vaak geen onderscheid wordt gemaakt in de bron van de verschillende koolhydraten).

Voedingsproducenten spelen hier natuurlijk maar al te graag op in, waardoor koolhydraatarm brood steeds breder verkrijgbaar is. Zelf ben ik van mening dat we in Nederland nog steeds veel te veel graanproducten (tarwe) en veel te weinig andere bronnen van koolhydraten consumeren.
Het zou beter zijn als we de snelle koolhydraten in al onze frisdranken, koekjes, snoep, chips en chocolade laten staan. En daarnaast de (iets) langzamere koolhydraten in onze rijst, boterhammen, pasta en aardappelen grotendeels vervangen door langzame koolhydraten gecombineerd met vezels; dus groenten en fruit.

Uw lichaam heeft koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren, met name bij het sporten en het verrichten van taken die veel energie kosten. Wanneer uw lichaam echter over te weinig koolhydraten beschikt, zal het zwaarder zijn om een sport te beoefenen en een zware taak uit te voeren.

Wanneer u in een keer uw koolhydraatinname drastisch verlaagt kan het jojo-effect optreden. Dit wil zeggen dat uw stofwisseling minder snel zal werken. Let er dus op dat u stap voor stap de koolhydraatinname afbouwt!

Advies

Naast Koolhydraatarm brood zijn er een paar andere super gezonde broden die je beter kunnen helpen bij het afvallen en sporten !

1) Smart Brood (low carb, vezel- en eiwitrijk) Smart Brood is rijk aan bouwstoffen, hoogwaardig eiwit en vezels. Daarnaast heeft Smart Brood een verlaagd koolhydraat gehalte. Smart Brood bevat zelfs 50% minder koolhydraten als standaard brood. Smart Brood is ideaal qua samenstelling voor iedereen en een aanrader in elk dieet en voor fanatieke sporters.wil je meer weten over smart brood?  lees verder

2) Low carb Eiwitbrood  Low carb Eiwitbrood bevat maar liefst 11 gram eiwitten per snee, slechts 0,5 g suiker en bevat zaden en voedingsvezels. Low carb Eiwitbrood past bij een bewuste en actieve levenstijl en is Heerlijk op elk moment. De smaak van Low Carb Eiwitbrood zal je verrassen, je zult genieten van elke hap. Low Carb Eiwitbrood is ideaal voor iedereen. Elke dag weer bewust, lekker en verantwoord genieten. Low Carb Eiwitbrood bevat 84% minder koolhydraten vergeleken met bruin brood.wil je meer weten over Low carb Eiwitbrood ? lees verder

3) Eiwit roggebrood Dit heerlijke low carb eiwitrijk brood is een voedzaam alternatief voor traditioneel tarwebrood. Met ongeveer 10 gram eiwit per sneetje roggebrood, maakt dit een lekker en voedzaam brood met eiwitten en vezels. Proteïne roggebrood is ideaal voor sporters en menssen die willen afvallen binnen een (eiwit)dieet. Wil je meer weten over eiwit roggebrood? lees verder

4) Afbak Eiwitbroodjes De eiwitbroodjes bevatten gemiddeld maar liefst 75% minder koolhydraten dan regulier brood, slechts 0,7 gram suiker per broodje en 3,6 keer meer eiwit dan andere soorten brood. de afbak eiwitbroodjes zijn ideaal voor iedereen en een echte aanrader voor sporters en mensen die willen afvallen. Wil je meer weten over Afbak Eiwitbroodjes? lees verder

BF banner afbak eiwitbroodjes 2



<

Lees 9144 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner