fbpx

Is ontbijtkoek nu gezond of ongezond?

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

De meeste Nederlanders zijn gewend om ’s morgens te ontbijten. Naast brood en andere producten, wordt door veel mensen ook de ontbijtkoek als ontbijt genuttigd. In Nederland werden in 2011 ruim 100 miljoen ontbijtkoeken verkocht en mede dankzij Sonja Bakker is Nederland massaal ontbijtkoek als tussendoortje gaan gebruiken. De fabrikant van Snelle Jelle speelt hier handig op in door een meeneem-ontbijtkoek op de markt te brengen. Heel veel mensen zien een plak ontbijtkoek als hét perfecte tussendoortje maar is dat ook zo?

Voedingswaarden van een ontbijtkoek

Voedingswaarde Per 100 gram
Energie 1.323 kJ / 312 kcal
Eiwit 2,7 g
Koolhydraten 70 g
– waarvan suikers 40,8 g
Vet 1,6 g
– waarvan verzadigd 0,6 g
Voedingsvezel 3,1 g
Natrium 0,2 g

ingrediënten van een ontbijtkoek?

Om te achterhalen of een ontbijtkoek gezond is, moeten we weten wat de ingrediënten zijn. Onderstaand zijn de ingrediënten van een naturel ontbijtkoek van het merk Peijnenburg:

•Glucose-fructosestroop

•Roggebloem

•Suiker

•Plantaardige oliën en vetten

•Rijsmiddelen (natriumbicarbonaat, zuurnatriumpyrofosfaat)

•Specerijen

•Aroma

•Gebrande suiker

Zoals je kun zien bestaat 1/3 deel van de ontbijtkoek uit suiker. Sterker nog,het ingrediënt dat voorop staat in de ingrediëntenlijst en dus het hoofdbestanddeel is van de koek is glucose-fructosestroop en dat is één van de vele schuilnamen van suiker. Het klopt, de koek is inderdaad vetarm. Qua energie blijft een plakje ontbijtkoek daardoor ook netjes onder de 100 Kcal en dat is voor veel mensen die op hun gewicht willen letten een belangrijke reden om voor ontbijtkoek te kiezen. Maar eigenlijk doe je je lichaam tekort met ontbijtkoek. Want door de hoeveelheid suikers die erin zitten stilt dit plakje ontbijtkoek misschien wel even de lekkere trek, het stilt echter niet de echte trek! Het levert je te weinig voedingsstoffen die je lichaam echt verzadigen en je krijgt meestal snel daarna al weer zin in iets. Ontbijtkoek is dus eigenlijk een stille leverancier van behoorlijk wat toegevoegde suikers, die je in een gezond eetpatroon zoveel mogelijk zou moeten laten staan.Op de verpakking van ontbijtkoek staan vaak een aantal kreten vermeld die heel hoopvol klinken, zoals: ‘vetarm’ of ‘bron van vezels’ of sterker nog: ‘Pijnenburg ontbijtkoek, mag iedere dag’. Ja, van de fabrikant mag dat uiteraard!

Het antwoord op vraag: is ontbijtkoek gezond?

Aan de ingrediënten te zien is de ontbijtkoek wellicht niet de meest gezonde keuze die je in de ochtend kan nemen of wanneer je trek hebt in een tussendoortje. Een keer is natuurlijk niet erg, maar als een ontbijtvervanger is het niet raadzaam. Je suikerspiegel krijgt een behoorlijke opdonder en het overschot aan glucose wordt opgeslagen als lichaamsvet. Een betere en gezondere keuze zou volkorenbrood, speltbrood, havermout zijn.

 

Lees 7181 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner