fbpx

Sertab Koca over haar sport, training en voeding

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Dat er niet alleen mannelijke talenten zijn in het kickboksen vergeten we wel eens want er zijn in Nederland een paar geweldige vrouwelijke  talenten en een van die talenten is Sertab Koca. Sertab heeft in het verleden voor Team Gunyar gevochten waar ook heel veel goede vechters worden getraind. Sertab is na haar tijd bij Ali Gunyar overgestapt naar Siam gym. Wij hadden een exclusief interview met dit top talent !

12278842 10205288997720907 4682064514409904624 n17142393 10208581525752050 282861374 o

Vraag 1 Wie ben je ? Waar en wanneer ben je geboren? 

Ik ben Sertab Koca , 20jaar en kom uit Eindhoven

Vraag 2  Welke sport doe je?

Kickboksen

 17160613 10208581525632047 376776257 n 17141690 10208581525712049 335554017 n

Vraag 3 Kun je een mooie beschrijving schrijven hoe je met deze sport bent begonnen en wat je tot nu toe bereikt hebt en wat je nog wil bereiken.

Toen ik 6 jaar was ben ik begonnen met kickboksen om mijn energie kwijt te kunnen. Ik was een erg druk kind en vond het ook altijd leuk om te stoeien/vechten. Mijn vader heeft me toen een keer meegenomen naar de sportschool van Ali Gunyar en ik was direct verkocht. Na de eerste training kwam ik steeds vaker en ik ben er nooit meer mee gestopt. Sinds 1,5 jaar ben ik overgestapt naar Siam gym in Valkenswaard om me als A-klasser nog verder te kunnen ontwikkelen. Hier train ik samen met vele andere toppers en wordt ik begeleid door Mekki Benazzouz. Mijn doel is om aan de top te komen te staan. Hiervoor ben ik bereid om alles te geven en ik ga niemand uit de weg. Ik sta klaar voor iedere uitdaging. 

Vraag 4 Hoe ziet een week van training eruit voor jou ?

Ik sport 5 á 6 dagen in de week waaronder altijd 1 ochtend en 3 avonden kickboksen, 1 of 2 keer krachttraining en waar kan extra conditietrainingen. De hoeveelheid en afwisseling van kracht/conditie training is vaak afhankelijk van mijn opleiding, waar ik ook 3x per week voor sport.

Vraag 5 Hoe belangrijk is krachtraining voor jou in combinatie met jouw sport?

Krachttraining is in deze sport zeer belangrijk. Wanneer je de techniek beheerst en hierbij ook impact hebt kan je de hele wedstrijd naar je hand zetten. Door de krachttraining van Mekki Benazzouz wordt ik nog sneller in mijn stoten en trappen en komen ze een stuk harder aan dan voorheen. 

Vraag 6 Kun je een voorbeeld geven van wat je zo al aan krachtoefeningen doet 

Iedere training is anders zodat je lichaam er niet aan gaat wennen en het keer op keer een uitdaging is. Vaak zijn het oefeningen die bestaan uit een combinatie van interval, veel herhalingen en vooral het toepassen van snelheid tijdens de oefeningen. 

17141511 10208581525672048 253635173 n c117827dcb434d781be62e3d9512c6d2 XL

Vraag 7 Hoe belangrijk is de juiste voeding voor jouw in combinatie met jouw sport? 

Door het eten van de juiste voeding kun je het meeste uit je training halen. Voor de intensieve trainingen is het belangrijk dat je al je voedingstoffen binnenkrijgt. Vooral in de periode voor een wedstrijd let ik extra goed op mijn voeding en probeer ik zo gezond mogelijk te eten. Vooral met het op tijd afvallen is de juiste voeding essentieel zodat ik ook op een lager gewicht top fit ben.

Vraag 8 Hoe ziet jouw voeding eruit als je aan het trainen bent en hou je rekening met innamen van eiwitten, vetten en koolhydraten? En wat is je lievelingsgerecht?

Ik eet 6 á 7 keer op een dag waarbij ik me focus op weinig toegevoegde suikers/vetten en veel eiwitten. Ik eet vooral veel kipfilet, gekookte eieren,kwark, gerookte zalm, fruit en heel veel groenten.  

Het liefst eet ik gewokte broccoli, wortel en spinazie in een hete saus met gebakken kipfilet of garnalen. 

Vraag 9 Hoe belangrijk is het gebruik van supplementen in combinatie met jouw sport.

Je lichaam kan niet altijd alles uit voeding halen dus het is vaak noodzakelijk om supplementen te gebruiken wanneer je het meeste uit je lichaam wil halen. Vooral voor vitamines en eiwit gebruik ik supplementen zodat ik niets te kort kom voor mijn herstel na een zware training.

Vraag 10 Wat zou jij jonge vechtsporters nog voor advies willen meegeven over trainging, voeding en supplementen.

Doe vooral wat je leuk vind, heb plezier in je trainingen en haal het beste uit jezelf!

                                                               17155262 10208574671580700 4309236212387293349 n 

Lees 1444 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner