fbpx

Marijn de Knegt over haar sport, training en voeding

Beoordeel dit item
(6 stemmen)

Dat er in de vechtsport veel talenten rondlopen dat weten wij, en ook dat er hele succesvolle mannelijke bodybuilders zijn. Maar waar te weinig aandacht aan wordt besteed is dat er tegenwoordig ook jonge vrouwelijke bodybuilders zijn in de bikini fitness klasse. Deze dames staan dagelijks in het krachthonk en maken bewuste keuzes op gebied van eten om zo een mooi lichaam te shapen. Bodybuilding is niet alleen sport, het is een leefstijl die alleen echte top atleten aankunnen en één van die top atleten is Marijn de Knegt van Big Gym Wormerveer. Wij hadden een exclusief interview met Marijn over haar sport, training en voeding.

Vraag 1: Wie ben je, hoe oud ben je en waar kom je vandaan?
Ik ben Marijn, 25 jaar en ik kom uit Zaandam.

Vraag 2 : Welke sport beoefen je?
Ik doe aan bodybuilding in de bikini fitness klasse.

17359474 1237126363049949 6052799419575426063 o 17361548 1866532000281861 8776010499438096278 n

Vraag 3: Kun je omschrijven hoe je met deze sport in aanraking bent gekomen, wat je tot nu toe hebt bereikt en wat je doelen voor in de toekomst zijn?
Ik ben drie jaar geleden begonnen met fitness, met als doel vetverlies. Dit deed ik door middel van urenlange cardiosessies te combineren met krachttraining. Al snel merkte ik dat ik de liefde voor het krachthonk verkoos boven cardio. Sinds vorig jaar ben ik serieus begonnen met het trainen voor wedstrijden. Op 19 maart j.l. ben ik tijdens mijn eerste deelname aan een IFBB wedstrijd met trots 3e geworden. Nu ben ik even off-season en mijn volgende wedstrijd staat gepland op 12 november 2017.

Vraag 4: Hoe ziet een trainingsweek voor jou eruit?
Ik train gemiddeld 5-6 dagen per week, maar dat is afhankelijk van hoe druk ik het heb en ik voel goed aan wanneer het tijd is om een rustdag in te lassen. Ik heb een fulltime kantoorbaan, dus het zit erg in mijn systeem om gelijk na mijn werk door te gaan naar de sportschool. Heb ik een keer een afspraak na werk, of merk ik die dag dat mijn energie erg laag is, dan kies ik voor een rustdag. Anders zie ik geen reden om niet te trainen. Ik zie trainen ook nog als een moment voor mijzelf na een drukke werkdag.

Vraag 5: Hoe belangrijk is krachttraining voor de sport die jij doet?
Krachttraining is zeer belangrijk voor een bodybuilder. Door middel van krachttraining kun je je lichaam shapen naar hoe jij wilt. De vraag is alleen op welke manier je traint. Je kunt trainen met als doel een gewicht van A naar B te willen verplaatsen, maar dan ben je geen bodybuilder maar een powerlifter. Bodybuilders doen dezelfde oefeningen als powerlifters, maar hebben als doel er goed uitzien met volle en gedefinieerde spieren. Mind-muscle connectie is hierbij erg belangrijk.

17361835 1866532246948503 301716465742677670 n 17424662 1866532253615169 6133117063663019317 n

Vraag 6: Kun je een voorbeeld geven van wat je zo al aan krachttraining doet?
Zoals ik hierboven al omschreef, is kracht bijzaak voor mij als bodybuilder. Ik train met als doel om de shape van mijn lichaam naar een hoger niveau te brengen. Mijn training bestaat hierdoor uit een groot volume met ongeveer 10-15 herhalingen in 3 of 4 sets. Eigenlijk tel ik het aantal herhalingen niet, want dat is mij door mijn coach afgeleerd. Dus nu train ik vaak door tot muscle failure.

Vraag 7: Hoe belangrijk is de juiste voeding voor jouw in combinatie met jouw sport?
Zeer belangrijk. Ik kan niet de deur uit zonder mijn bakjes eten! Om de 2-3 uur eet ik een eiwitrijke maaltijd i.c.m. schone koolhydraten en vetten. Eiwitten zijn voor mij als bodybuilder het belangrijkste voor spierherstel en om spierafbraak te voorkomen.

Vraag 8: Hoe ziet jouw voeding eruit rondom je training en hou je rekening met innamen van eiwitten, vetten en koolhydraten?
Ik zorg er voor dat ik ongeveer 2 uur voor mijn training voor het laatste heb gegeten, want ik vind het vervelend om met een volle maag in de apparaten te hangen. Wel neem ik een half uur vóór mijn training een eiwit shake. Vlak voor ik mijn training start neem ik wel eens een kopje koffie of een pre-workout wanneer ik dit denk nodig te hebben. Tijdens en vlak na de training neem ik Maltodexterine en BCAA.

17424740 919247151512019 1386078673438317770 n

Vraag 9: Hoe belangrijk is het gebruik van supplementen in combinatie met jouw sport
De supplementen die ik gebruik dragen allemaal op hun eigen manier hun steentje bij aan mijn sportprestaties en het opbouwen én behouden van spiermassa. Super belangrijk dus.

Vraag 10: Welk advies wil jij jonge sporters meegeven die hetzelfde pad willen behandelen als jij?
Als je er echt voor wilt gaan, weet dan dat het geen makkelijke weg is. Je zult er veel voor op moeten geven. Wat ik heb onderschat tijdens mijn eerste wedstrijdvoorbereiding is dat ik op sociaal gebied er veel voor heb moeten opgeven. Er zijn namelijk momenten dat je liever alleen thuis zit dan op een verjaardag met je bakje kip met groente. Maar als dit echt je passie is, ga er dan 100% voor en het eindresultaat zal er voor zorgen dat alles je dubbel en dwars waard zal zijn.

Vraag 11:Naar welke muziek luister je tijdens je training? ( kun je er minimaal 3 noemen )
Ik luister tijdens mijn trainingen graag naar rap of mixtapes. Jay-Z train ik momenteel erg goed op!

Vraag 12: Wat is je lievelingsgerecht?
Mijn nr. 1 guilty pleasure is echt pindakaas! Maar als het om een gerecht gaat, dan denk ik toch wel spareribs, shoarma of pizza! Als het maar veel, vet en proteïnerijk is

Volg Marijn de Knegt

https://www.instagram.com/marijnannefit/

https://www.facebook.com/marijnannefit/

Lees 2561 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner