fbpx

Orinta van der Zee over haar sport, training en voeding

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Orinta van der Zee, is een van de bekendste vrouwelijke kickboksers van Nederland. En wie denkt dat deze drieëndertig jarigen gedoodverfde wereldkampioen niet meer in de ring stapt, heeft heeft het mis want Orinta heeft afgelopen jaar nog op het Enfusion Live Abu Dhabi een succesvolle partij gevochten. Wij hadden een exclusief interview met Orinta over haar sport, training en voeding.

Vraag 1: Wie ben je ? Waar en wanneer ben je geboren?

Mijn naam is Orinta van der Zee. 19-11-1984 Haarlem

 orinta van der zee 02 orinta van der zee 03

Vraag 2: Welke sport doe je?

Vanaf mijn 7e jaar doe ik aan thaiboksen

Vraag 3: Kun je een mooie beschrijving schrijven hoe je met deze sport bent begonnen en wat je tot nu toe bereikt hebt en wat je nog wil bereiken.

Ik ben begonnen als jong meisje in een buurthuis in Haarlem waar mijn oom twee keer per week les gaf. Nederlandse titel U.M.C 63,5 kg, Europese titel W.M.C 65 kg en Wereldtitel Enfusion -61kg

orinta van der zee 04 25299662 2106329336264956 1852953300205177952 o

Vraag 4:Hoe ziet een week van training eruit voor jou ?

Als ik me aan het voorbereiden ben voor een partij zit mijn trainingsweek goed vol.
Op maandag/woensdag/vrijdag s ochtends en s avonds thaiboks training variërend van één op één padsen met één van mijn trainers Kamal of Hippo of met onze groep Team Elite waarbij de focus ligt op techniek en sparren. Daarnaast 1 tot 2 keer per week krachttraining met mijn trainer Niels Khulman.

Vraag 5:Hoe belangrijk is krachttraining voor jouw in combinatie met jouw sport?
Sinds mijn comeback nu ruim 2 jaar geleden is krachttraining een belangrijker onderdeel van mijn trainingsschema geworden. Ik ben zo een vier en halfjaar gestopt geweest met vechten en in die tijd heb ik het krachttrainen ontdekt. Toen vooral gefocust op meer spiermassa kweken. Nu in combinatie met het vechten minder op massa meer op kracht uithoudingsvermogen. Op één staat bij mij ten alle tijden en ijzersterke conditie, een partij mag je niet uit handen geven omdat je conditioneel niet meer kan want dan verlies je van jezelf en dat zou ik mezelf niet vergeven. Een onuitputtelijk ( spier ) uithoudingsvermogen staat bij mij dan ook op één!

25152048 2106330049598218 5036718074821474373 n orinta van der zee vs sarah debaieb october 17th 2015 by ben pontier photography 2

Vraag 6: Kun je een voorbeeld geven van wat je zo al aan krachtoefeningen doet?
Circuit trainingen waarbij mijn trainer opzoek gaat naar oefeningen die aansluiten op mijn sport, veel op kracht uithoudingsvermogen. Ik heb ook trainingen waarbij we ons meer richten op bewegen, balans , voetenwerk ( bijvoorbeeld oefeningen met de ladder voor het voetenwerk ). Core wordt ook altijd hard aan gewerkt ivm het draaien vanuit het bovenlichaam bij het stoten en trappen.

Vraag 7: Hoe belangrijk is de juiste voeding voor jouw in combinatie met jouw sport?
Voeding is heel belangrijk in combinatie met de sport. Als je zoveel en zo intens traint heeft het lichaam gezonde voeding nodig en niet te vergeten veel water! Uiteraard verliest je lichaam met het vele trainen meer vocht dan een gemiddeld persoon. Ik let er dan ook op dat ik veel water, groene/witte thee drink.

Vraag 8: Hoe ziet jouw voeding eruit als je aan het trainen bent en hou je rekening met innamen van eiwitten, vetten en koolhydraten? En wat is je lievelingsgerecht?
Zelf ben ik niet zo een keuken prinses maar nu heb ik het geluk dat mijn man ook prof kickbokser is, Loren Javier Jorge en hij is gek op koken. Hij zorgt er altijd voor dat wij onze gezonde maaltijden rijk een kip, vis groente ( broccoli, peulvruchten, bonen, salade etc ) binnen krijgen. Ik verzorg meestal wel het ontbijt ;-). Onze favorieten voordat we gaan training zijn havermout, Griekse yoghurt met een handje ongebrade notenmix en honing of een groente smoothie aangemaakt met magere kwark.

Vraag 9: Hoe belangrijk is het gebruik van supplementen in combinatie met jouw sport?
Supplementen is een stukje waar ik niet zo in thuis ben en waar ik wel graag wijzer in zou willen worden. Zeker op het niveau waarop ik vecht kan ieder beetje extra het verschil maken. In combinatie met het krachttrainen gebruik ik eiwitshakes ( gold Standard 100% Whey ). Ik slik een multi vitamine voor sporters, calcium en magnesium en een vitamine c-1000mg.

25074898 2106330306264859 5343252160512616511 o orinta van der zee kicking ilona wijmans by ben pontier photography

Vraag 10: Wat zou jij jonge vechtsporters nog voor advies willen meegeven over training, voeding en supplementen?
Wat ik jonge vechters wil mee geven is dat al deze elementen (kennis van krachttrainen, voeding en supplementen ) een meerwaarde zijn op de prestaties die je zal leveren in je trainingen en vooral in de ring. Zorg er dan ook voor dat je mensen om je heen heb die beschikken over deze kennis en ervaring binnen onze tak van sport.
Een nog belangrijkere boodschap die ik ze wil meegeven is, ga altijd uit van je eigen kracht! Mij is ook wel eens aangeboden om iets te nemen wat mij stukke sterker zou maken. Ik zou er strakker en fitter dan ooit uitzien , een power punch die niet te evenaren is krijgen en die paar kilo die ik nog kwijt moest raken voor mijn partij die zouden er ook nogeens zonder al te veel moeite af gaan. Deze "wonderpil" klonk best verleidelijk maar ik heb dat altijd afgeslagen. Ik heb tegen vrouwen gevochten die meer man leken dan menig body builder en ik heb ze allemaal verslagen! Ik geloof in mezelf, meer heb ik niet nodig!

Lees 1407 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner