fbpx

Dolly Macbean over haar sport, training en voeding

Beoordeel dit item
(3 stemmen)

Veel vrouwen denken dat kickboksen voor meiden is die niet ouder zijn dan 27, en dat je daarna niet meer in staat bent goed te presteren. Dolly Macbean geeft hier het tegen bewijs van. Zij vecht in April 2018 nog een wereld titel partij op het Enfusion gala in Duitsland. Wij hadden een exclusief interview met deze power lady over haar sport, training en voeding.

Vraag 1: Wie ben je ? Waar en wanneer ben je geboren?

Mijn naam is Dolly Macbean. A klasse vechter bij Simsongym ik ben 36 jaar, moeder van een zoon Lataro Macbean van 16. Ben eigenaar van 2 mooie honden en ben kickboks leraar voor de jeugd van 4 tot 16 jaar. Ben geboren in Amsterdam op 17-12-1981

Vraag 2: Welke sport doe je?

Kickboksen. Kracht en explosie trainingen

 18519601 1452024438193490 8777154886015055708 n 16196064 1337072969688638 4637513965148395899 n

Vraag 3: Kun je een mooie beschrijving schrijven hoe je met deze sport bent begonnen en wat je tot nu toe bereikt hebt en wat je nog wil bereiken.

Mijn opa was vroeger een Professioneel bokser. Hij overleed toen ik 18 was. Toen ik afscheid van hem nam heb ik hem beloofd dat ik zou boksen en hem trots zou maken. Ik begon met fitnessen en op een dag deed ik daar een klapdeur open en zag ik mensen kickboksen. Ik was meteen verkocht. De volgende dag stond ik er met mn spullen en daar begon het allemaal. Ik doe inmiddels bijna 17 jaar kickboksen, maar heb nog niet kunnen bereiken wat ik wilde bereiken. Had 12 jaar getraind bij een gym waar ik mezelf opgewerkt heb naar de A klasse. Heb daar ook een wereldtitel gewonnen.Zit inmiddels bij de sportschool Simsongym en het gaat nu allemaal pas voor me beginnen. Mijn droom is om zoveel mogelijk titels binnen te halen. Maar 1 of 2 zou me al heel gelukkig maken hihi.

 431253 467734486622495 2107163551 n 25152025 1654231747972757 6484575802827090045 n

Vraag 4: Hoe ziet een week van training eruit voor jou ?

In de voorbereiding van een wedstrijd train ik elke dag 2 keer.
‘s Morgens meestal kracht- en explosie of cardio. ’s Avonds technieken en sparren.
Als ik moet vechten wordt het padsen bijgevoegd en opgebouwd.
Wanneer ik voel dat ik me rust nodig heb, lassen we er een rustdag tussen.
Wanneer ik niet vecht train ik zo vaak mogelijk, maar omdat het dan geen must is pak ik vaker mijn rust.

Vraag 5: Hoe belangrijk is krachttraining voor jouw in combinatie met jouw sport

Voor mij is het belangrijk, omdat het mijn stamina opbouwt voor in de ring. Ik houd mijn oefeningen langer vol en mijn stootkracht gaat erop vooruit. Ik kan langer doorgaan en explosief blijven tijdens mijn training.
Het maakt je in totaal een sterkere vechter.

15122884 1263677217028214 2215610131968067321 o 15027955 1261289180600351 4088286029947530949 n

Vraag 6: Kun je een voorbeeld geven van wat je zo al aan krachtoefeningen doet

O.a. circuit trainingen waarbij de ene keer veel cardio gericht en de andere keer explosie- en kracht. Kan ook gemixt. Loopbandtraining, maar ook werken met apparatuur en dan pakken we bijvoorbeeld specifiek de benen aan die dag.

Vraag 7: Hoe belangrijk is de juiste voeding voor jouw in combinatie met jouw sport?

Ik vind het belangrijk om eiwitten te nemen na het trainen. Maar ook mijn lijstje vitamines. O.a. magnesium, multivitamines, omega etc.
Het geeft me een gevoel dat ik beter herstel en zorgt ervoor dat mijn spieren niet zo op voelen na alle trainingen. Misschien dat er nog wel wat bij kan maar leer daarin nog steeds dingen bij.

21751478 1572550872807512 8673384500544717453 n 22141183 859959760830954 4714011985554969372 n

Vraag : Hoe ziet jouw voeding eruit als je aan het trainen bent en hou je rekening met innamen van eiwitten, vetten en koolhydraten? En wat is je lievelingsgerecht?

Als ik geen wedstrijd heb, heb ik wel een beetje een patroon in wat ik eet, maar dan laat ik mijn rijst en aardappelen bijvoorbeeld niet weg en eet dan soms nog wel iets lekkers. Zeker op verjaardagen haha. Als ik moet vechten dan probeer ik zo gezond mogelijk te eten, op kracht te blijven en alles om mijn lichaam goed te doen.
Ik drink ook veel meer water en laat alle zoetigheid weg.


Vraag 9: Hoe belangrijk is het gebruik van supplementen in combinatie met jouw sport

Dat is voor mij heel belangrijk omdat ik me anders sneller uitgeput voel. Ik ben iemand, ik ga voor 200 procent dus moet ik mezelf echt weer bijtanken.

15055784 704337893052340 7217783331908353174 n 18341967 1440275852701682 1177577963178038671 n


Vraag 10:Wat zou jij jonge vechtsporters nog voor advies willen meegeven over training, voeding en supplementen.

Wanneer je traint train met een doel. Wat dat doel ook is. Laat het je motiveren om beter te worden in wat je doet! Zo geef je ook minder snel op. Probeer altijd de beste te zijn. De snelste. Ook al ben je dat op dat moment niet. Wat niet is kan nog komen. Geloof in jezelf. Neem goed je rust na elke training zodat je de dag daarop weer fit op school bent. En daarna weer in de gym. Luister naar je lichaam. Probeer je vitamines te nemen en let goed op je voeding. Voel je je zwak vul het aan met wat extra’s zoals een shake of vitamines. Ush!

Vraag 11: Naar welke muziek luister je tijdens je training? ( kun je er minimaal 3 noemen

Haha ik luister eigenlijk nooit muziek als ik train. Als ik op de loopband ren dan zet ik meestal een partij van me op om te kijken. Dat motiveert me altijd.In de ochtend luister ik al helemaal geen muziek haha.

26758238 1692366844159247 6785186591814368896 o

Lees 1137 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner