banner copy

Voedingsadvies voor vechtsporters tijdens de ramadan

Ook dit jaar valt de ramadan weer in de zomer en ook de zomervakantie begint voor veel vechters bijna gelijk na de ramadan en veel vechters stoppen dan vaak met hun trainingen en hun gezonde voedingspatroon ,maar dit is niet zonder risico en het kan wel eens ernstige gevolgen hebben bij de start van nieuwe seizoen .Veel vechters doen al niets meer tijdens de ramadan en in de vakantie gaan ze heerlijk genieten met als gevolg dat ze na de vakantie veel te zwaar zijn en ook nog eens veel spiermassa kwijt zijn en hun conditie is gedaald naar het punt nul en ook een gedeelte van je kracht is gewoon weg.

De ramadan is geen excuus om niet te hoeven trainen of om niet gezond te eten sterker nog als je in deze periode doorgaat met het goed onderhouden van je lichaam zal je merken dat je het nieuwe seizoen veel sneller weer fit bent en heel snel weer mee kunt draaien op het hoogste niveau. Want als je tijdens de ramadan en ook de zomervakantie je lichaam verwaarloost en het er lekker van gaat nemen dan kan ik je vertellen dat je dit echt niet binnen een maand weer op het oude niveau krijgt en als je dan in september een belangrijke partij moet vechten dan kun je die zo maar eens verliezen. Maar hoe kun je dit voorkomen en hoe kun je zorgen dat je tijdens de ramadan niet te veel verlies wat je in een jaar lichamelijk hebt opgebouwd aan spieren, kracht en conditie?

Lees meer...

Hoe voorkom je een Knock-out?

Knock-out (ook wel knockout en K.O.) is een wijze waarop een (full-contact) vechtsportwedstrijd beëindigd kan worden.

Er is feitelijk weinig bekend over wat een knock-out veroorzaakt, de meesten zijn het erover eens dat het het gevolg is van een trauma aan de hersenstam. Dit gebeurt doorgaans wanneer het hoofd, als gevolg van een klap, snel draait. Het is een gangbare misvatting dat een knock-out wordt veroorzaakt door het afsnijden van de bloedtoevoer naar de hersenen, door druk die op de halsslagaders wordt uitgeoefend. Dit is hoe verwurging werkt. Het is een basisprincipe binnen de bokssport om deze kwetsbaarheid uit de weg te gaan, door het gezicht met hooggeheven handen te beschermen. Maar dit is niet de enige manier om een Knock-out te voorkomen, want ook de juiste krachttraining kan je hier bij helpen.

Lees meer...

Core training voor kickboksers

Knieën, schenen, voeten, elle bogen en vuisten; tijdens het kickboksen gebruik je al deze lichaamsdelen als een wapen op de bokszak, pads en op je tegenstander. Maar wat verbindt nu al deze lichaamsdelen met elkaar, waar komt nu al die kracht vandaan om al die lichaamsdelen als een krachtig wapen te gebruiken? Je core of ook wel het centrum van je lichaam zorgt er voor dat jij die lichaamsdelen als een krachtig wapen kunt gebruiken.

Lees meer...

De juiste krachttraining voor kickboksers

Wat veel jonge kickboksers vergeten is dat het trainen van de benen heel erg belangrijk is om goed te kunnen stoten en jammer genoeg wordt er op veel sportscholen te weinig aandacht besteed aan het trainen van de benen want de jump squat is van veel jonge kickboksers nu niet echt een geliefde oefening, maar bij het stoten gebruik een kickbokser verschillende spieren en combinatie van spieren om een stoot te maken zoals een rechter directe. Standaard stoten zoals een rechter directe, uppercut en hoek zijn bewegingen waarbij een keten van spieren en gewrichten zijn betrokken. De enkel-, knie- en heupgewrichten generen de kracht (“Triple extension”)

Lees meer...

voedingsadvies voor vechtsporters

Wil je als vechtsporter graag voluit kunnen trainen en goed presteren? Dan is het van belang dat je ook goed eet. Dat wil dus niet zeggen gewoon heel veel eten, maar de juiste voedingsstoffen op de juiste tijden tot je nemen. Dit is van belang zodat je tijdens je boxing,  kickboxing, MMA, Muay Thai Taekwondo of karatelessen enz, voldoende energie tot je beschikking hebt. Maar het is ook zeker van belang voor het herstel van je lichaam, de opbouw van je spieren en voor het maken van het juiste gewicht voor een wedstrijd (en dat in verhouding tot een optimaal vetpercentage).

Lees meer...

Basis voedingsschema voor vechtsporters

voeding vechtsporters

Bij het opstellen van een voedingsschema voor de vechtsporter moet er vooral rekening gehouden worden met de voedingsstoffen die voor deze sporter belangrijk zijn. De hoeveelheden van de voedingsstoffen die de vechtsporter nodig heeft hangt af van zijn doelstelling en is heel persoonlijk. Het doel van de vechtsporter is natuurlijk om in een zo goed mogelijke conditie in de ring te verschijnen. Het uitzien van het lichaam, hoewel een gespierd en droog lichaam een psychologisch voordeel biedt, is minder belangrijk dan het optimaal functioneren ervan.

Lees meer...

Krachttraining en kickboksen

kickboksen

Een lastig onderwerp, krachttraining en kickboksen. Gaat het goed samen of niet? De mening zijn er enigszins over verdeelt, maar dit is de waarheid. Krachttraining en kickboksen gaat samen, maar in mindere mate dan bijvoorbeeld zwemmen en krachttraining.

Als kickbokser moeten je spieren lang zijn en geschikt zijn voor ballistische kracht, oftewel explosieve kracht. Enorm veel massa trainen heeft geen enkele zin, je zet onnodig gewicht aan wat er voor kan zorgen dat je in een hogere gewichtsklasse geplaatst word.

Lees meer...

Welke manier van krachttraining is nou het meest geschikt voor vechtsporten?

Specifiek op de vechtsporten gerichte krachttraining is een  veelbesproken  onderwerp. Het eerste wat je goed moet overwegen als je vechtsport met krachttraining wilt  gaan combineren wat voor toegevoegde waarde heeft de sportspecifieke  krachttraining voor jou? Wanneer je twee keer in de week een vechtsporttraining  afwerkt en gewoon lekker bezig wilt zijn, technieken leren en afreageren gaat  het vrij ver om je hele krachttraining op die activiteit af te stemmen.

Lees meer...

Krachttraining voor vechtsport; veel of weining reps?

images0SMKCNFZSoms wordt gezegd dat krachttraining voor vechtsport niet zo relevant is. Krachttraining is voor veel vechtsporten juist wel belangrijk. Denk aan een explosieve heupworp bij judo, een double leg take down bij MMA of een controle techniek in BJJ, waarvoor veel power nodig is. Krachttraning kan helpen om sterker en explosiever te worden. Waaraan moet je fitness schema voldoen als je aan zowel  vechtsport en krachttraining doet? Gaat het bij krachttraining voor vechtsport om weinig reps?

Lees meer...

Asymmetrisch Krachttraining voor vechtsport

Kun je door gerichte krachttraining voor vechtsport je sportprestaties verbeteren? Ja dat kan. Eén van de dingen waar je op zou kunnen trainen is asymmetrische kracht. Meestal wordt kracht in vechtsport asymmetrisch geleverd. Denk hierbij aan het stoten en trappen bij karate, krav maga, kickboksen en taekwondo waarbij een vechter altijd links- of rechtsvoorstaand is. Maar ook een judoka die een beenveeg maakt staat altijd met meer gewicht op het ene dan op het andere been. Om je vechtsportprestaties te verbeteren zou je dus vooral ook asymmetrische oefeningen aan je trainingsprogramma moeten toevoegen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed