fbpx

De juiste krachttraining voor kickboksers

Beoordeel dit item
(4 stemmen)

Wat veel jonge kickboksers vergeten is dat het trainen van de benen heel erg belangrijk is om goed te kunnen stoten en jammer genoeg wordt er op veel sportscholen te weinig aandacht besteed aan het trainen van de benen want de jump squat is van veel jonge kickboksers nu niet echt een geliefde oefening, maar bij het stoten gebruik een kickbokser verschillende spieren en combinatie van spieren om een stoot te maken zoals een rechter directe. Standaard stoten zoals een rechter directe, uppercut en hoek zijn bewegingen waarbij een keten van spieren en gewrichten zijn betrokken. De enkel-, knie- en heupgewrichten generen de kracht (“Triple extension”)

Wanneer een kickbokser aan de juiste krachttraining doet wordt hij niet alleen sterker maar krijg hij ook een betere ‘triple extension’. Dit is het strekken (extensie) van de enkel, knie en heup. Elke kickbokser wil sterker worden en meer power ontwikkelen, maar zonder een optimale ‘triple extension’ kun je geen maximale kracht, snelkracht of krachtuithoudingsvermogen krijgen.

Met alleen sterke benen kom je er helaas ook niet, maar het is zeker dat je jezelf van een grote groep kan onderscheiden wanneer je ontzettend veel power in je benen en heupen hebt zitten want naast dat dit erg belangrijk is voor het trappen is het dus ook heel erg belangrijk voor het stoten.

een paar goede oefeningen om Triple extension voor kickboksers te trainen is 

Oefeningen 1 Tire flips

 what is functional fitness 1

Oefeningen 2 barbell squats

barbell back squat 0

 

Naast sterke benen zijn sterke armen ook erg belangrijk om goed snel en hard te kunnen stoten, maar dan moet je veel kracht hebben en dan praten we niet over maximale kracht maar over de snelkracht en het krachtuithoudingsvermogen. Om dit te trainen zou elke kickbokser dan ook minimaal 2 keer per week  krachtoefeningen moeten doen om zijn snelkracht en het krachtuithoudingsvermogen van het stoten te vergroten.

Is bankdrukken voldoende ?

Veel vechtsporters denken dat bankdrukken de oefening is om meer en harder te kunnen stoten, maar dat klopt niet helemaal want je schouderspieren spelen een hele belangrijke rol bij het bankdrukken en deze moeten dus ook extra getraind worden om effectief te kunnen bankrukken want alleen bankdrukken is voor een kickbokser niet voldoende. 

Er zijn tegenwoordig heel veel manieren om als kickbokser krachtoefeningen te doen voor je schouders, maar helaas kiezen veel vechtsporters voor de fitnessapparaten bij de sportschool en doen oefeningen waar ze weinig mee bereiken omdat ze met de fitnessapparaten eigenlijk geen snelkracht en het krachtuithoudingsvermogen trainen maar meer hun maximale kracht . hieronder zie je een aantal perfecte oefeningen die elke kickbokser zou moeten doen. Het enige wat je nodig hebt is een simpele barbel en een paar gewichten.

Oefening 1: SINGLE-ARM LANDMINE PRESS

7 best shoulder exercises youre not doing 3

Oefening 2 LANDMINE SHOULDER-TO-SHOULDER PRESS

7 best shoulder exercises youre not doing 4

Oefening 3 Modified High Pulls

cimg0252 cimg0253

 

Oefening 4 Standing Barbell Front Raise

Standing Barbell Front Raise

Welke supplementen raden wij aan voor kickboksers?

Supplementen zijn voor kickboksers heel erg belangrijk om goed te herstellen maar ook voldoende spiermassa op te bouwen. Veel kickboksers kiezen er voor om zo goed koop mogelijk supplementen aan te schaffen, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je ook veel rotzooi binnen krijgt zoals ongezonde toevoegingen en te veel koolhydraten , maar ook erg veel verborgen suikers. 

Lees meer over:Whey Power

Lees meer over:BCAA 2:1:1

Lees meer over:Sport Multivitaminen

Lees meer over:Omega 3

Lees 5660 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner