fbpx

Core training voor kickboksers

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Knieën, schenen, voeten, elle bogen en vuisten; tijdens het kickboksen gebruik je al deze lichaamsdelen als een wapen op de bokszak, pads en op je tegenstander. Maar wat verbindt nu al deze lichaamsdelen met elkaar, waar komt nu al die kracht vandaan om al die lichaamsdelen als een krachtig wapen te gebruiken? Je core of ook wel het centrum van je lichaam zorgt er voor dat jij die lichaamsdelen als een krachtig wapen kunt gebruiken.

Een echte kickbokser weet als geen ander hoe belangrijk het is om een sterke core ( je centrum van je lichaam ) te hebben om zoveel kracht , snelheid en dynamische bewegingen te produceren om succesvol te zijn. Je hebt ook een sterke core nodig om de inpact van alle klappen en trappen op te vangen.

Als je aan kickboksen doet probeer je dan ook de focussen op het trainen van een sterke core, want je kan alleen zo hard stoten en snel trappen als je dat specifieke gedeelte van je lichaam goed gebruikt. Kijk gewoon is naar een video op you tube van een professionele kickboks partij en let dan eens op hoeveel rotatie bewegingen ze maken met hun core en natuurlijk hoe goed hun buikspieren eruit zien.
Met core bedoelen we niet alleen je buikspieren maar ook de lichaamsdelen die samen het complete centrum van je lichaam vormen zoals je rug, heupen, glutes, benen en zelfs je borst en schouders. Vooral de schouders worden door veel kickboksers te weinig getraind waardoor ze bij verzuring ook blessures en overbelasting oplopen!

Als je je concentreert op het trainen van een sterke core dan zal je ook al deze lichaamsdelen moeten trainen om een sterke core te krijgen. En niet alleen honderden situps doen om alleen een sixpack te krijgen.
Je moet sterk, flexibel en soepel zijn in al de lichaamsdelen die je core van je lichaam vormen. Je kan deze lichaamsdelen simpel trainen met bodyweight oefeningen, maar door het gebruik van gewichten en autobanden en dynamische oefeningen, kun je een core krijgen die in een perfecte shape is en op deze manier groei je naar hoger kickboks niveau en zullen je prestaties veel beter zijn.

Draaikracht opbouwen

Een ding waar je rekening moet houden en zeker op moet concentreren tijdens je training is je draai kracht. Als je stoot, trapt of een knie naar de buik of hooft geeft dan moet je indraaien met je heupen en je schouder voor extra kracht en snelheid. Dus probeer in je trainingen een aantal oefeningen te doen waardoor je jou draaikracht traint maar ook oefeningen om je mobiliteit te verbeteren.

Core stabiliteit verbeteren

Een ander ding waar je rekening mee moet houden is je core stabiliteit. In Muay Thai, word er ook geclincht en tijdens de clinch gebruik je jou knieen en trek je aan je tegenstander maar hij doet het zelfde bij jou. Om je tegenstander genoeg weerstand te bieden en er zelf beter uit te komen zal je jou core stabiliteit moeten verbeteren. Dit kun je doen met squats en plank oefeningen.

Core schema voor kickboksers

Hier is een workout speciaal voor kickboksers om hun core te trainen,

De workout moet je uitvoeren in rondes die het zelfde zijn als een kickbokswedstrijd. Een ronde duurt 3 minuten en elke oefening duurt 30 seconden en na elke ronde 1 minuut rust. Om de oefening te verzwaren kun je de rusttijd halveren en de oefeningen verhogen naar 60 seconden.

Core Strength Ronde 1 – Staan

A1: Knees-to-Elbows Shielding – 30 sec

A2: Full Range Squats – 30 sec

A3: Single Leg Knee Pulls (Left) – 30 sec

A4: Twisting Knees – 30 sec

A5: Single Leg Knee Pulls (Right) – 30 sec

A6: Pendulum Knees – 30 sec

Core Strength Ronde 2 – Grond

B1: Thai Clinch Plank – 30 sec

B2: Plank Rotations – 30 sec

B3: Plank Knees – 30 sec

B4: Balance Twist to the Right – 30 sec

B5: Balance Twist to the Left – 30 sec

B6: Balance Knees to Elbows – 30 sec

Core Strength Ronde 3 – dynamisch

C1: Knee Pushups – 30 sec

C2: Plank Hops – 30 sec

C3: Burpees – 30 sec

C4: Plyo Lunges – 30 sec

C5: Explosive Knee Squats – 30 sec

C6: Deck Squat Burpee – 30 sec

Ik hoop dat je nu begrijpt dat je je hele core ( centrum van je lichaam ) moet trainen en niet alleen je buikspieren want je gebruik de core spieren echt voor alles. Dus wil je meer resultaat en succes in het kickboksen begin dan met het trainen van je core en je zal merken dat het steeds beter gaat.

Supplementen advies 

Bestel hier je Whey Power

Bestel hier je Universal Glutamine

Bestel hier je Micronized Creapure Creatine

Bestel hier je ANABOLIC ZMA

Bestel hier je Omega 3-6-9

bestel hier je Sports Multi 

Lees 1712 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner