fbpx

Hoe voorkom je een Knock-out?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Knock-out (ook wel knockout en K.O.) is een wijze waarop een (full-contact) vechtsportwedstrijd beëindigd kan worden.

Er is feitelijk weinig bekend over wat een knock-out veroorzaakt, de meesten zijn het erover eens dat het het gevolg is van een trauma aan de hersenstam. Dit gebeurt doorgaans wanneer het hoofd, als gevolg van een klap, snel draait. Het is een gangbare misvatting dat een knock-out wordt veroorzaakt door het afsnijden van de bloedtoevoer naar de hersenen, door druk die op de halsslagaders wordt uitgeoefend. Dit is hoe verwurging werkt. Het is een basisprincipe binnen de bokssport om deze kwetsbaarheid uit de weg te gaan, door het gezicht met hooggeheven handen te beschermen. Maar dit is niet de enige manier om een Knock-out te voorkomen, want ook de juiste krachttraining kan je hier bij helpen.

Is het trainen van de nek belangrijk voor een vechtsporter?

Een stevige nek zorgt er beter voor dat het hoofd stabiel blijft wanneer er een klap geïncasseerd moet worden. En iedere bokser/kickbokser krijgt ze te verwerken, dus je kan je er beter maar op voorbereiden. Met een sterke nek gaat het hoofd niet zo snel 'tollen' na een stoot. een sterke nek voorkomt gewoon ongelukken. Het is niet zomaar dat al die coaches van american football spelers hameren op nektraining, als een bokser een zwakke nek heeft knakt die sneller bij een mep.

Hoe train je de nek ?

Oefening 1:Lying Face Down Plate Neck Resistance

3 sets of 8-12 reps

nek oefening1 nek oefening2

Oefening 2: Lying Face Up Plate Neck Resistance

3 sets of 8-12 reps

nek oefening 3 nek oefening 4

Oefening 3: Barbell Shrug

3 sets of 8-12 reps

barbell shrug 1 barnell shrug 2

Oefening 4 Front Dumbbell Raise

3 sets of 8-12 reps

371 1 371 2

Oefening 5 Side Lateral Raise

3 sets of 8-12 reps

373 1 373 2

Door je nek vaker te trainen zal je merken dat je nekspieren een heel stuk sterker zullen worden en je  hoofd minder pijn doet bij een harde klap. Door de dikte en kracht van je nekspieren zal je hoofd ook beter de klappen opvangen. hierdoor draait je hoofd ook minder hard mee, want het draaien van je hoofd heeft  redelijk veel invloed op je evenwichtsorgaan. Hierdoor ben je dus minder snel duizelig.

Hoe belangrijk is proteine voor een vechtsporter?

Veel vechtsporters denken hier veel te makkelijk over en gebruiken vaak geen extra proteine of ook wel eiwitten. Eiwitten zijn simpel gezegd de bouwstenen van het lichaam. Voldoende eiwitten zorgen bij de juiste training voor een beter herstel en meer spieropbouw..

Welke proteine zijn het beste voor vechtsporters?

Bestel hier je Whey power

Bestel hier je BCAA 2:1:1

Bestel hier je ZMA

Wil je meer weten over welke supplementen er belangrijk zijn voor vechtsporters lees dan eens de onderstaande artikelen

Supplementen die elke vechtsporter zou moeten gebruiken 

Welke eiwit shakes voor vechtsporters

 

Lees 1898 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner