fbpx

Wel of niet trainen met een Elevation training mask?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

In steeds meer sportscholen zie je het. Vechters die trainen met een trainingsmasker, maar is trainen met een trainingsmasker zinvol en Krijg je er een superconditie van?

Wat is een trainingsmasker

Trainingsmaskers zijn een nieuwe generatie van fitnessaccessoires die middels een masker over de neus en mond het ademhalingsapparaat beperken. Een trainingsmasker kenmerkt zich aan de verschillende verstelbare dopjes waarmee het de hoeveelheid lucht die je inademt beperkt. Een gevolg hiervan is dat je longen veel harder moeten werken om alles in je lichaam van zuurstof te kunnen voorzien. Het wordt ook wel een elevation mask genoemd, omdat men zegt dat je hiermee high altitude training kan simuleren. Om altitude training en de effecten ervan te begrijpen is het handig om eerst iets te weten over het hormoon Erytropoëtine (EPO). Dit hormoon wordt in de nieren geproduceerd en stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen. Meer rode bloedcellen in je lichaam betekent meer zuurstof in het bloed en de spieren! Hierdoor treedt er minder snel spierverzuring op en is er sprake van een langere uithoudingsvermogen.

Verbeterde VO2 max

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de VO2 max, de maximale zuurstofopname van het lichaam, niet wordt vergroot door een trainingsmasker.

Anaerobe drempel

Trainen met een trainingsmasker verhoogt niet de anaerobe drempel. Mocht je dus denken dat je door te trainen met een trainingsmasker beter tegen verzuring kan tijdens wedstrijd of sparren, dan is dat niet juist.
Is harder kunnen ademen zinvol voor de vechtsporter?
De longen maken deel uit van het gehele ademhalingssysteem en daar in wel informatie over. Omdat door de weerstand van het trainingsmasker het ademhalingssysteem harder moet werken, wordt de kracht en het uithoudingsvermogen van het gehele ademhalingssysteem vergroot. Trainen met een trainingsmasker komt dus eigenlijk neer op het trainen van de spieren van het ademhalingssysteem. Je leert als het ware harder ademhalen, maar is dit zinvol voor een vechtsporter?
Een sterker ademhalingssysteem, harder kunnen ademen dus, is belangrijker voor explosieve en krachtige vechtsporten, zoals MMA. Het belang van een sterk ademhalingssysteem wordt een stuk minder bij vechtsporten waar de nadruk meer ligt op aerobe duurconditie, zoals boksen en kickboksen.

Fysiek uithoudingsvermogen

Belangrijke aspecten van fysiek uithoudingsvermogen, zoals maximale zuurstofopname en anaerobe drempel, worden niet verbeterd door gebruik van een trainingsmasker. Bij veelvuldig gebruik van trainingsmasker worden deze belangrijke aspecten zelfs minder. Wel wordt het ademhalingssysteem sterker en is het aannemelijk dat de ademhalingstechniek en zuurstof efficiëntie verbeteren. Echter deze aspecten zijn bij gezonde en getrainde (vecht)sporters niet de beperkende factoren.

Mentaal uithoudingsvermogen

Mentaal uithoudingsvermogen wordt door gebruik van het trainingsmasker zeker gestimuleerd. Want ondanks moeizaam ademhalen leert de vechtsporter om de fysieke inspanning vol te houden.

Efficienter trainen

Met een trainingsmasker train je juist niet efficiënt, omdat de cardiovasculaire trainingsstimulus minder is. Door het moeilijke ademhalen, lijkt het alsof je hard en efficiënt werkt. Maar de intensiteit is voor veel belangrijke lichaamssystemen juist lager; door luchttekort kunnen die lichaamssystemen niet op een hoge intensiteit werken. Zoals eerder aangegeven is een trainingsmasker wel goed voor het ademhalingssysteem. Maar wees je dan ook bewust dat een trainingsmasker is ter verbetering van ademhalingssysteem en niet voor conditieverbetering. Ook is een sterk ademhalingssysteem niet voor alle vechtsporten even belangrijk.

Elevation training mask: wel of niet gebruiken?

leuk idee dat trainingsmasker, maar helaas werkt het niet als je altitude training écht wilt nabootsen. Wanneer je wilt profiteren van de voordelen van altitude training moet je voor een lange periode op grote hoogte wonen, leven en slapen. Bovendien duurt het proces van altitude training weken of zelfs maanden. Met slechts een aantal keer per week trainen met een masker op, haal je helaas niet dezelfde resultaten.

Door te trainen met een trainingsmasker stimuleer je niet de aanmaak van extra rode bloedcellen en het heeft daarmee geen invloed op je conditie en uithoudingsvermogen. En of je andere voordelen kunt halen uit een trainingsmasker valt nog te betwisten. Er is nog te weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de negatieve en positieve effecten van het gebruik van elevation masks. Versterk je diafragma en longen door eenvoudig door je neus te ademen terwijl je traint. Een half uurtje extra slapen levert voor de meeste vechtsporters een betere trainingsprogressie op. En na mijn mening kun je jouw geld beter investeren in goede voeding en supplementen die je helpen sneller te herstellen en je conditie verhogen.

Supplementen voor een vechtsporter om sneller te herstellen.

Naast goede voeding en rust zijn de juiste supplementen heel erg belangrijk voor een goede conditie en herstel, maar ook voor meer uithoudingsvermogen. 

Lees meer over : BCAA 2:1:1

Lees meer over: ZMA

Lees meer over: Whey Power

 

Lees 1693 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner