fbpx

Je kickboks presentatie verhogen door een goede hydratatie

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Dat krachtraining heel erg belangrijk is in het kickboksen dat beginnen veel kickboksers nu wel te snappen, maar van een goede hydratatie hebben de meeste nog geen kaas gegeten. En dat is jammer want hun prestatie en conditie zou door een goede hydratatie vele male groter zijn, maar hoe krijg je een goede hydratatie?

Je ziet het steeds vaker, vechters die in een wedstrijd na 2 rondes al compleet op zijn. En dat komt bijna altijd door het doen van de verkeerde krachttraining, maar ook door te veel vochtverlies en het niet of te weinig aanvullen van je reserves. Vochtverlies van zo’n 1 à 2% van het lichaamsgewicht (meestal tussen de 0,7 en 1,4l voor een persoon van 70kg) kan al zorgen voor een prestatievermindering van de spieren van 10%. Verlies je meer dan 5% dan loop je het risico dat je spieren 30% minder kunnen presteren.

Maar hoeveel moet je dan drinken?

Net als bij de innamen van supplementen is ook de behoefte van vocht per persoon verschillend. En net als bij het bepalen van de hoeveelheid eiwit hebben we ook hier een rekensom voor.
Je gewicht voor de Inspanning – je gewicht na de inspanning + hoeveelheid drank die wordt opgenomen tijdens de inspanning

Voorbeeld:

Je gewicht voor de inspanning: 75 kg
Je gewicht na de inspanning: 74 kg
De Hoeveelheid opgenomen drank tijdens de inspanning: 800 ml
Raming van het vochtverlies = (75 -74) + 0,800 = 1,8 liter
De vechtsporter zal dus minstens 1,8 liter vocht moeten drinken.

De meeste vechtsporters halen de 2 liter water per dag niet eens ,laat staan dat ze na en voor hun training of wedstrijd voldoende drinken. En dat komt je prestatie op de korte ,maar zeker op de lange termijn niet ten goede.

Afvallen voor een wedstrijd.

Afvallen doen veel vechters nog steeds niet via hun voeding, maar door vocht uit hun lichaam te transporteren. In dikke truien en zweetpakken doen ze hele pats sessies en cardio oefeningen en dat ziet er echt geweldig uit, maar het zal je prestaties echt op de lange termijn niet ten goede komen. De afbraak van spiermassa en kracht zullen vele malen groter zijn dan als je gewoon normaal en gezond afvalt en op gewicht blijft. Ook snel herstel tijdens de wedstrijd of training zal afnemen. Je spieren hebben nu eenmaal voldoende vocht nodig om te kunnen herstellen en te blijven knallen.

Energiedrankjes als sportdrank

energiedrankjes worden steeds vaker gebruikt als sportdrank, maar energiedrankjes zoals Red Bul zijn totaal niet geschikt als sportdrank of het aanvullen van je vocht reserves. Het gebruik van energiedrankjes veroorzaken uitdroging door de cafeïne die er in zit. En cafeïne is vochtafdrijvend.

Verbod op deelname aan wedstrijdendoor slechte hydratatie

kickboks organisatie One Champion waar vechters zoals georggio petrosyan, chris ngimbi en brown pinas onder contact staan testen vechters tegenwoordig op hun hydratatie. En bij een slechte hydratatie krijg je de tijd om het aan te vullen en anders kom je de ring of kooi niet in. Dus afvallen doormiddel van vocht gaat daar niet meer op. En One Champion is niet de enige kickboks organisatie die dit doet want er volgen er heel snel meer, dus trainers en vechters zorg voor een goede hydratatie want ook de gezondheid van een vechter is belangrijk!

32838121 1615940371837179 6415311827340623872 n

Lees 1520 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner