fbpx

Snel afvallen voor een wedstrijd; verstandig of niet?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Veel kickboksers en MMA  vechters verliezen regelmatig vlak voor de wedstrijdweging nog veel gewicht. Dit om op een lager(e) gewicht(sklasse) uit te komen dan het eigenlijke gewicht, maar is dit wel gezond,En hoe kun je dit op een gezonde manier doen?

Elk voordeel vergroot uiteraard de kans om te winnen. Ook kan het zo zijn dat in een bepaalde gewichtsklasse meer concurrentie is, waardoor uitwijken naar een andere klasse voordelen oplevert, maar  Is snel gewicht verliezen voor een wedstrijd verstandig?

Gewicht verliezen kan geleidelijk en snel. Voor alle duidelijkheid; dit bericht gaat over snel afvallen, dus om vlak voor een wedstrijdweging op het juiste gewicht te komen. Geleidelijk afvallen is een langere periode 0,5 tot 1 kg per week afvallen en bij snel afvallen gaat het dus om meer dan 1 kg per week in korte tijd.

Hoe doen vechtsporters dat; snel gewicht verliezen?

Geleidelijk gewicht verliezen is zwaar en moeilijk op te brengen voor vechtsporters. Daarom kiezen velen ervoor om niet geleidelijk, maar om vlak voor een wedstrijdweging snel af te vallen. Er zijn veel methodes om snel gewicht te verliezen. De meest voorkomende methoden zijn: verhogen van trainingsomvang, trainen in een warme omgeving of met een zweetpak, beperking vochtinname en minder eten Ook zijn er vechtsporters die geforceerde methodes toepassen, zoals braken, laxeermiddelen en vochtafdrijvers.Alle methodes van snelle gewichtsreductie komen in de kern neer op:

1) caloriebeperking wat resulteert in verstoring balans energie inname en energieverbruik,

2) dehydratatie. Door minder te eten en gelijke trainingsomvang komt er minder energie binnen dan dat de sporter verbruikt, met gewichtsverlies als gevolg.

In de praktijk blijkt dat vechtsporters meestal beknibbelen op de inname van koolhydraten. Bij dehydratatie heeft de vechtsporter te weinig vocht in het lichaam waardoor hij/zij lichter is. Dehydratatie kan actief en passief bereikt worden. Actief houdt in dat vocht door bewegen kwijt geraakt wordt; bijvoorbeeld door hard te lopen met een zweetpak (regenkleding of afgeknipte vuilniszak) aan. Passief vocht verliezen kan door lekker in de sauna te zitten.

Wat gebeurt er fysiologisch bij snel afvallen?

Fysiologisch gebeurt er bij snel afvallen natuurlijk ook veel. Zo vermindert bij een dehydratatie van 3% van het lichaamsvocht (2% van lichaamsgewicht) al het aerobe vermogen. De lichaamstemperatuur gaat namelijk omhoog en het bloedplasmavolume vermindert, waardoor de maximale zuurstofopname capaciteit vermindert. Een vermindering van de maximale zuurstofopname capaciteit betekent eigenlijk dat je conditie minder wordt. Beperking van calorie inname resulteert in een uitgeputte glycogeenvoorraad in het lichaam. Simpel vertaald betekent dit dat er onvoldoende brandstof voor de spieren is. Uit onderzoek blijkt dat 8% lichaamsgewicht verlies in vier dagen door een combinatie van caloriebeperking en dehydratatie resulteert in een daling van de glycogeen voorraad met 46%. Uiteraard kan deze glycogeenvoorraad door volop eten en drinken wel aangevuld worden, maar dat duurt wel een tijd. In drie uur tijd kan de glycogeenvoorraad met maar maximaal 14% bijgevuld worden.

Snel afvallen en de gevolgen

Snel afvallen is schadelijk voor de gezondheid van kinderen! Ze zijn nog in de groei. Nooit doen dus! Of dit voor kinderen met overgewicht anders is, is niet duidelijk. Voor de veiligheid zou bij hen gekozen moeten worden voor een geleidelijke manier van afvallen. Maar ook voor volwassenen heeft snel afvallen negatieve gevolgen voor de fysieke- en mentale gezondheid en ook prestaties kunnen er onder leiden. Mogelijke gevolgen van snel afvallen zijn er op de korte- en lange termijn .Korte termijn gevolgen gaat over klachten die je al kunt ervaren na één keer snel afvallen voor een wedstrijd. Lange termijn gevolgen heeft betrekking op gevolgen na een langere periode (meerdere jaren) waarin een vechtsporter diverse malen snel afvalt om op wedstrijdgewicht te komen.

Korte termijn

Snel afvallen heeft een negatief effect op de mentale gesteldheid van de vechtsporter. Het ‘sterk voelen’ neemt af en gevoelens van vermoeidheid, boosheid, verwarring en angst nemen toe. Verder neemt de fysieke weerstand van vechtsporters na snel gewichtsverlies af en is er een verhoogd risico op infecties en blessures. Onder andere de kans op stressfacturen is verhoogd. Ook duizeligheid, hoofdpijn, neusbloedingen, misselijkheid en menstruatiestoornissen worden als negatieve effecten gerapporteerd.

Heeft snel afvallen gevolgen voor je wedstrijdprestatie(s)? Hierover verschillen de meningen van deskundigen. Er zijn deskundigen van mening dat snel afvallen niet zo veel negatief effect heeft op kort durende intensieve inspanning, maar dat als de inspanning langer vol wordt gehouden er wel negatief effect is. Omdat vechtsportwedstrijden relatief kort zijn, zou snel afvallen daarom niet zoveel invloed hebben op de wedstrijdprestatie van de vechtsporter . Andere deskundigen zijn van mening dat door snel afvallen kracht, krachtuithoudingsvermogen, snelheid, uithoudingsvermogen en coördinatie verslechtert en daar zitten elementen in die wel degelijk relevant zijn voor vechtsportwedstrijden. Zij vinden dan ook dat snel afvallen een negatief effect heeft op de fysieke gesteldheid en wedstrijdprestatie van de vechtsporter.Uit onderzoek onder volwassen judoka’s is een sterk negatief verband gevonden tussen frequentie van snel afvallen en prestaties: hoe vaker zij in hun carrière moesten afvallen, des te minder medailles er gewonnen werden .  Een kanttekening hierbij; het gaat bij dit onderzoek om de grote getallen en het hoeft niet persee voor jou zo te gelden. Maar goed het geeft ook wel te denken.

Lange termijn

Heeft een sportcarrière, waarin een vechtsporter een langere periode (meerdere jaren) vaak snel afvalt om op wedstrijdgewicht te komen, nu blijvende negatieve gevolgen? Langere periodes met frequent afvallen kent de volgende chronische gevolgen: menstruatiestoornissen, psychische klachten en eetstoornissen. Over effect op de botstructuur verschillen de meningen. Er wordt beweerd dat er verwaarloosbaar effect is op de botstructuur ,terwijl elders beweerd wordt dat er risico is op verminderde botdichtheid is Uiteindelijk wordt het lange termijn effect van snel afvallen op de individuele gezondheid bepaald door: hoeveelheid gewicht dat verloren is, het aantal afvalperioden per jaar en de gebruikte afvalmethoden. Overigens zorgt vaak afvallen in een sportcarrière ervoor dat het metabolisme beter en efficiënter wordt, waardoor het ook steeds moeilijker wordt om op het juiste wedstrijdgewicht te komen.

Wel of niet snel afvallen om op wedstrijdgewicht te komen?

Is snel afvallen om op wedstrijdgewicht verstandig? Nee, eigenlijk niet! Is het begrijpelijk dat je het wel doet? Jazeker en vooral als je wedstrijdprestaties goed zijn en je het niet al te veel overdrijft. Overdrijven kun je door (te) veel gewicht te verliezen, te vaak af te vallen, een lange periode in je leven af te vallen of gebruik te maken van laxeermiddelen en plaspillen. Een valkuil is ook om er vanuit te gaan dat iets wat in verleden werkte altijd zo zal blijven werken. Bijvoorbeeld: in het verleden kon ik goed 2 kg afvallen met goede wedstrijdresultaten en daarom werkt dat nu nog steeds zo. Deze redenatie klopt niet, omdat door afvallen het lichaamsmetabolisme efficiënter wordt. Dus als je merkt dat je resultaten minder worden of het je steeds meer moeite kost om op gewicht te komen, stop er dan gewoon mee!

Als je wel snel wilt afvallen; hoe kun je dat het beste doen?

Toch snel afvallen om op wedstrijdgewicht te komen? De beste en belangrijkste tip is om een sport diëtist in te schakelen. Aangezien dat niet altijd mogelijk is hieronder een aantal tips.

Aanloop naar de weging

Allereerst de vraag of snel afvallen snel moet of supersnel? Sommige deskundigen zijn van mening dat hoe geleidelijker afvallen gaat des te minder de schadelijke effecten zullen zijn. Dus hoe langer je kunt doen over het afvallen des te beter. Een andere bron is juist van mening dat een korte tijd snel afvallen beter is aangezien er dan minder kans is op een tekort aan vitamines en mineralen. Daarbij komt ook nog eens dat een langere periode van afvallen mentaal zwaar en moeilijk vol te houden is . In de praktijk besparen vechtsporters op de inname van koolhydraten. Dit is fout want er moet bespaard worden op vet en juist niet op koolhydraten. Het voordeel van het op pijlhouden van koolhydraten is dat de glycogeenvooraad in de spieren zo het hoogst blijft en dat is belangrijk voor de wedstrijdprestatie. Dus: caloriebeperking doe je door koolhydraten en eiwitten op hetzelfde niveau te houden en vet te beperken. Kies verder voor meerdere kleinere maaltijden in plaats van enkele grote omdat de sporter dan minder last van energietekort heeft. Aangetoond is ook dat meerdere kleinere maaltijden een positief effect heeft op het verkrijgen van vetvrije massa . Over de beste manier van dehydratie verschillen de meningen. Sommigen beweren dat een actieve manier van vocht verliezen het beste is, terwijl anderen van mening zijn dat de passieve manier beter is. Omdat deskundigen het nog niet weten, kies je wat jezelf het beste past. In ieder geval zou je twee dagen voor de weging zoutarm moeten gaan eten, want dat zorgt ervoor dat het lichaam 1 kg minder vocht vast houdt Het gebruik van laxeermiddelen en plasmiddelen wordt door alle deskundigen afgeraden!

Tussen weging en wedstrijd

Het tijdstip van wegen is erg relevant. Hoe groter het tijdsverschil tussen weegmoment en wedstrijd des te meer mogelijkheden er zijn om de negatieve effecten van snelle gewichtsreductie te beperken. De tijd tussen weging en wedstrijd verschilt nogal eens per vechtsport, bond en soms ook per wedstrijdorganisatie. Wees je er echter van bewust dat de negatieve bijwerkingen van snel afvallen bij lange na niet in een korte periode van zo’n 2-3 uur ongedaan gemaakt kunnen worden. Caloriebeperking resulteert in een uitgeputte glycogeenvooraad, die je het beste weer op pijl krijgt door een koolhydraat rijk voedsel. Eet iets met weinig vezels, weinig eiwit en veel koolhydraten(60% van totale energiewaarde). Concreet kan dat zijn: wit brood met zoet beleg; eierkoeken, energierepen en banaan. Kies bijvoorkeur iets wat je gewend bent te eten omdat het lichaam dan niet aan vreemd eten hoeft te wennen.  Ook veel drinken is erg belangrijk, maar denk erom wel in kleine porties. Water is goed. Verdund vruchtensap of verdunde dorstlessers (Extran, Isostar, AA-drink, etc.) zijn beter omdat daar koolhydraten en mineralen inzitten. Met name het mineraal Natrium is belangrijk

Samenvatting

Kinderen laten snel laten afvallen om op wedstrijdgewicht te komen is onverantwoord. Snel afvallen voor volwassenen is ook niet verstandig. De keuze om snel afvallen valt wel te begrijpen als het verstandig gebeurt en de wedstrijdprestaties goed zijn. Wees je wel bewust dat snel afvallen op de korte termijn- en lange termijn negatieve effecten kan hebben en dat het ten koste kan gaan van de wedstrijdprestaties. Ook goed om te weten is dat afvallen in een vechtsportcarrière steeds moeilijker zal gaan, onder andere omdat het metabolisme efficiënter wordt. Wil je snel afvallen dan kan dat door een combinatie van caloriebeperking en dehydratatie. Caloriebeperking doe je door vet in je menu te beperken en koolhydraten en eiwitten in je menu op pijl te houden. Dehydratatie kan actief (bijvoorbeeld hardlopen met een opengeknipte vuilniszak) of passief (sauna) bereikt worden. Tussen weging en wedstrijd kun je niet volledig herstellen van snel afvallen. Wel kun je je best doen om zo goed mogelijk te herstellen. Dat kan door koolhydraatrijk met weinig vezels te eten (bijvoorbeeld banaan en eierkoek) en veel te drinken. Drink water, maar nog liever verdund vruchtensap of verdunde dorstlessers omdat daar koolhydraten en mineralen inzitten.

Afvallen met supplementen.

Als vechtsporter moet je voldoende eiwitten binnen krijgen om je spieren op te bouwen en te behouden. het is dus verstandig dat een goede Whey eiwitten shake dagelijks na je training inneemt, zeker s alls je aan het afvallen bent anders val je meer af in spiermassa dan in vet  en vocht..Maar er zijn ook goede supplementen die je helpen iets sneller op een gezonde manier af te vallen,maaar er wel voor zorgen dat je voldoende voedingssoffen binnen krijgt en dus ook voldoende energie overhoud.

Lees meer over: Afslank smoothie

Lees meer over: Lady Power Whey

Lees meer over: Lady Fat Burner

 

Lees 3809 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner