Bodyenpower.nl header1 

 

Turkish & Healthy

13754389 1149590965082397 352619476402721045 nNa jarenlang zoeken naar een wondermiddel, toch ontdekken dat het echt tussen de oren zit. Ook ik heb eerst alle foute wegen bewandeld wat afvallen betreft. We denken een makkelijke weg te vinden, zittend vanuit je luie stoel, of een drankje waarmee je alle vet doet verdwijnen en spieren tevoorschijn tovert. Helaas. Die bestaat niet. Het inbrengen van grote veranderingen die niet vol te houden zijn, het diëten als een straf zien. Alleen maar aan ‘lekkere’ eten denken, maakt het er niet makkelijker op.

Ook ik heb crashdiëten geprobeerd vol te houden. Tot een bepaalde datum, een bruiloft of een vakantie. Weken lang alleen kwark eten. Of alleen maar soep. Liters appelazijn kokhalzend weggewerkt. Laxeerthee. Zelfs een intakegesprek gehad voor een maagverkleining. Maar goh, nooit gedacht dat een tekort aan lichaamsbeweging een rol heeft kunnen spelen. Na een aantal weken wat kilo’s eraf, terug naar de oude eetpatroon, en ja hoor, alles zat er weer aan.

Inderdaad ik heb een Turkse achtergrond, waar je niet alleen maar 1 koekje uit de trommel krijgt bij de koffie, maar voor bezoek uren lang in de keuken staat voor vele soorten cake en koekjes. Een uitgebreid eet cultuur. Voor feesten, bijeenkomsten, familiegelegenheden en noem maar op. Alle kebaps kun je niet zomaar inruilen voor aardappel, groente en vlees.

Het moet toch te combineren zijn? Dacht ik. De lekkere smaken waar ik mee ben opgegroeid, de smaken die ook in Nederland inmiddels erg populair worden en zijn. Waarom zou ik dat op moeten geven?

Ik ben er nog niet, maar ben met kleine veranderingen in de eetgewoonte en meer lichaamsbeweging inmiddels 14 kg afgevallen in nog geen 90 dagen. En hier komt het; zonder HONGRGEVOEL!!! En niet te vergeten; zonder dat het als een enorme straf voelt.

Graag wil ik met jullie deze (aangepaste) recepten delen. Ook ervaringen. Eet en sportschema’s. Ook tips en onderwerpen die met gezondheid en lifestyle te maken hebben, krijgen hier ruimte. 

Welkom op mijn blog, hopelijk kan ik je motiveren en inspireren!!!!

Gezond turks brood met kip

Dat een broodje gezond niet altijd echt gezond is dat weten we al heel lang, maar we kunnen het wel zo gezond mogelijk maken.

Een broodje gezond van Turks brood?

In elk brood zitten koolhydraten maar de broden uit de supermarkten bevatten meer bewaarmiddelen ook de fabrieksbroden. Zijn niet echt super gezond want die bevatten ingrediënten als verbeteraar, emulgator, en glucosestroop. Daardoor zijn ze langer houdbaar. Turks brood bevat deze ingrediënten niet en daarom is het vaak de volgende dag al niet echt lekker meer omdat het dan droog is. Maar voor een broodje gezond is het perfect en nog lekker ook!

Lees meer...

Recept: kebab met kip, aubergine en yoghurt

Hoe belangrijk is een cheat day?

Als je 6 dagen per week lekker fanatiek bezig bent is het een verstandig idee om op dag 7 een cheat day te houden. Of in ieder geval te genieten van een cheat meal. Eigenlijk zit het ‘cheaten’ voor 80% in je hoofd en 20% daadwerkelijk in je voeding.
Stel, je knalt 12 weken door met álleen maar gezonde voeding. Dan leef je naar dat punt toe, heb je (als het goed is) je doel bereikt. En neem je daarna de regels iets minder serieus. Logisch, want je hebt je doel behaald. Maar, wat het eigenlijk betekend is dat je een enorme valkuil voor jezelf gegraven hebt. Ik kan je op een blaadje geven dat je de 13e week redelijk los gaat en je steeds verder verwijdert raakt van je behaalde doel. Puur omdat je een periode zó je best gedaan hebt om streng te zijn voor jezelf dat je het nu niet meer kunt opbrengen. En wat gebeurt er dan? Precies, je bent je doelstelling kwijt en hoeft niet meer te vechten. Kilo’s komen er langzaam weer bij en spiermassa neemt rustig af. Zonde!

Het voordeel van een cheat dag is nu misschien wat logischer. Je eet 6 dagen per week gezond, en je neemt de 7e dag om je behoefte aan een patatje speciaal of een pannenkoek te vervullen. Wanneer je dit een beetje slim plant en je op de 7e dag knetterhard traint, hoef je je nergens zorgen over te maken. Het aantal calorieën weegt niet op tegen de rest van de week en je lichaam zal je dankbaar zijn.Maar je hoeft niet altijd maar naar de McDonald’s te gaan voor een cheat maaltijd, deze kun je ook heel goed zelf maken en is nog gezonder ook!

Lees meer...

Recept: Hartige courgette koekjes

De courgette is licht verteerbaar, zit boordevol vezels en mineralen en is makkelijk te verwerken in vele gerechten. Bovendien bevat de groente weinig calorieën. Deze afstammeling van de komkommerachtigen is dus een echte aanrader.Een portie van 150 gram courgette levert slechts 50 calorieën, terwijl het toch een grote hoeveelheid vezels bevat. Een courgette heeft oplosbare en onoplosbare vezels, die goed door de darmen worden verdragen. Courgettes zijn als verse groente bijna onverslaanbaar als het aankomt op het hoge gehalte aan mineralen. Ze zijn rijk aan kalium en arm aan natrium. Ook bevatten ze veel magnesium, vitamine B1 en, met name veel vitamine B9. Hierdoor hebben ze een bloeddrukverlagend effect en helpen ze bij de preventie of bij de behandeling van hart- en vaatziekten. Onderzoek toont aan dat vitamine B9, ook wel foliumzuur genoemd, vrouwen beschermt tegen darmkanker.

Er zijn heel veel recepten met courgette en een van die heerlijke recepten zijn deze turkse koekjes.

Lees meer...

Hoe kun je snel gezond afvallen?

Net als heel veel anderen heb ik ook vaak  gezegd; “op 1 januari ga ik beginnen met afvallen“, maar goede voornemens voor het nieuwe jaar worden vaak binnen een paar weken al weer opgegeven en dit gebeurde ook bij mij. In april 2016 ben ik toch echt begonnen met gezond afvallen! En nu precies 8 maanden later ben ik meer dan 21 kilo afgevallen. Doordat het nu echt te zien is aan mij en ik vaak de vraag krijg, wat mijn geheim is, heb ik besloten om het op deze manier te delen.

Lees meer...

Recept: Bulgur Köftesi

De oorsprong van köfte gaat in de Turkse keuken terug tot de 13e eeuw. Köfte is een verzamelnaam voor gehaktgerechten en kan het beste vergeleken worden met gehaktballetjes of hamburgers. Er zijn volgens deskundigen ongeveer 300 soorten. Een van die soorten is Bulgur Köftesi, een heerlijke köfte voor bij een salade of als tapas.

Lees meer...

Gevulde aubergine / KARNI YARIK

Een aubergine is het meest bekend als een paarsblauwe vrucht en wordt evenals paprika, tomaat en komkommer als groente gegeten. De aubergine smaakt lekker en is gezond. Verder is de aubergine eindeloos te combineren met andere gerechten. In dit artikel ga ik je een heerlijk recept geven en leg ik je een beetje uit waarom de aubergine nu zo gezond is en waarom je hem vaak moet eten.

Lees meer...

Gezonde Coupe met vijgen en pistache noten

Zin in iets zoets? of een no-guilty verwenmomentje?
Ik heb daar zo mijn eigen oplossing voor gevonden. Nu de feestdagen eraan komen, de banketstaven, tiramisu en nog veel meer toetjes verkocht gaan worden. Ik maak mijn eigen dessert. Waar ook veel variatie in mogelijk is.
Meest lekkere vind ik een coupe met stukjes vijg, laag (magere)kwark, nog een laagje met vijgen en pistache noten als topping. Met de feestdagen zijn deze coups ook makkelijk eerder op de dag klaar te maken. Dus ook geen stress als je bezoek hebt. Na het eten haal je ze mooi tevoorschijn.
Voor een extraatje op de dagen dat je minder op de calorietjes hoeft te letten, kan er ook een laagje Bastogne koekkruimels gebruikt worden of granola. (pure)Chocoladevlokken bij de notentopping. Bessen en aardbeien zijn ook altijd ok.
Snoepen zonder schuldgevoel en helemaal zelf samenstellen. Op deze manier je kwark en fruit binnen krijgen en er toch feestelijk uit laten zien. Heerlijk.

Afiyet olsun/ eet smakelijk

Raziye

Lees meer...

Gezonde Wortel Cocos balletjes

Een heerlijke verantwoorde keuze voor bij de koffie, high tea, of gewoon als je bezoek hebt. In mijn cultuur wordt het gemaakt als één van de vele hapjes die er gemaakt werden als je bezoek kreeg. Ik ben daar van afgestapt tijden mijn afvalrace. In plaats van 6 hapjes voor als ik bezoek krijg, maak ik 1, hooguit 2 hapjes.  Wat ik ook heb aangepast is dat ik niet meer van ieder hapje, zoveel maak, dat het genoeg is voor bij een straatfeest, maar echt 1 schaal. Op is op. Inmiddels bijna 19 kg afgevallen. En ja ook ik heb af en toe zin in iets extra's. Al bijna 4 maanden ben ik nog steeds bezig met het maken van de (mij) bekende hapjes, maar dan een aangepaste versie. Minder of geen suiker.

Vandaag heb ik de Wortel Cocos balletjes gemaakt. Ook hierbij heb ik de 200 gram suiker van het originele recept geschrapt.

Lees meer...

Gezonde tapenade

Tapenades zijn erg populair en heerlijk op geroosterde sneetjes brood of een toastje, maar vaak niet zo gezond voor de lijn omdat er in veel tapenades te veel vet zit. In dit heerlijke Turkse recept zitten weinig vetten en heerlijke gezonde kruiden zoals munt. Munt helpt je honger te stillen en de kans op snacken wordt vervolgens een stuk kleiner. Ook de rode peper die in de tapenade zit is erg handig want rode pepers remmen het jojo-effect. In rode peper zit de stof capsaïcine. Deze stof zorgt voor het warme en tintelige gevoel in je mond. Doordat je het warm krijgt, gaat je lichaam meer energie gebruiken. Genoeg reden dus om deze heerlijke tapenade te proberen.

Lees meer...

Piyaz / Witte bonensalade voor snel en gezond afvallen

Een gebalanceerd voedingspatroon is het beste voedingsadvies dat iemand kan krijgen wat mij betreft. Dus een goede afwisseling tussen koolhydraten, vlees en vis en diverse soorten groenten is voor mij het belangrijkste in een eetweek. Dit betekent ook dat ik bijvoorbeeld niet iedere dag aardappelen, rijst of pasta hoef te eten, ik kan het ook prima af met alternatieven. Een goed alternatief voor dergelijke koolhydraten zijn bonen.

Lees meer...

Gezonde cake met olijven en feta

Natuurlijk is iets lekkers bij de koffie niet weg te denken in mijn cultuur. Vooral als ik bezoek krijg, maak ik liever zelf iets voor bij de koffie dan kant en klare koeken. Nu ik zelf bezig ben met afvallen, inmiddels op -17 kilogram, maak ik geen zoete lekkernijen voor bij de koffie. Ook geen zoete cake. Alternatief is een hartige cake wat ik al meerdere malen heb gemaakt. En je raadt het al, ook deze krijgt weer alleen maar complimenten!!! Niet alleen bij de koffie, soms ook als maaltijd in de middag is een plakje van deze hartige cake met wat sla en tomaten erbij heerlijk.

Lees meer...

Afvallen en beter slapen met Kikkererwten

Voldoende slaap is essentieel als je wilt afvallen. Wanneer je te weinig slaap krijgt gaat je stofwisseling namelijk trager werken. Ook zorgt minder slapen voor minder energie overdag om te bewegen en te sporten. En onderzoek toont aan dat slaapgebrek leidt tot honger en meer eten. Slapen heeft dus op drie manieren tegelijk invloed op het afvallen. Van alleen meer slapen zul je helaas niet afvallen, maar als je gewicht wilt verliezen is het van groot belang om ook naar de hoeveelheid slaap te kijken, en te zorgen dat je een goede nachtrust geniet. Het eten van kikkererwten kan je helpen om beter te slapen, want een groot pluspunt van de kikkererwt is zijn hoge gehalte aan tryptofaan. Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat je lichaam niet zelf aanmaakt, je kunt het alleen uit voeding halen. Je hebt tryptofaan nodig voor de aanmaak van serotonine. Er zijn aanwijzingen dat serotonine je stemming verbetert en ervoor zorgt dat je beter slaapt.

Lees meer...

Gezonde griesmeelpap

Ja het is vakantie, dus meer tijd voor het experimenteren. Weer zo'n recept waarbij ik 300 gram suiker weg heb gelaten. Resultaat; veel lekkerder dan met suiker.

Een liter melk in een pan, daar direct 300 gram griesmeel bij. Op lage vuur, roerend aan de kook brengen. Als het warm is, wordt het roeren ook wat zwaarder. Origineel recept geeft aan dat je op het laatst voordat je het van de vuur afhaalt, 50 gram roomboter in moet laten smelten. Ik heb hier maar 20 gram van gemaakt. De mengsel kan direct in een glazen ovenschaal, wat van te voren met koud water is gespoeld. Even af laten koelen en afgedekt in de koelkast. Wand koud is dit het lekkerst!!!

Lees meer...

Gezonde snack met avocado, chocolade en pinda's

Inmiddels 105 dagen verder en 15 kg kwijt.  Nee geen dieet, maar met gezond eten en meer bewegen.
Vreemd, nooit gedacht dat ik dit zo leuk zou gaan vinden. Heb een baan waarbij ik 4 tot 8 uur per dag achter een scherm zit en dacht dat ik te moe was voor sporten in de avonduren. Had nooit zin om te experimenteren in de keuken met voeding. Nam makkelijke of kant en klare dingen mee van de winkel. Want uitgebreid koken, 'daar had ik het te druk voor'.
At 's morgens voor 4 personen, in de middag ook weer, en in de avonduren kwam ik uitgehongerd thuis alsof ik dagen niet had gegeten om vervolgens weer een veel te volle bord avondeten weg te werken. Ook tussendoor traktaties van jarige collega's. Soms wel twee jarigen zelfs!

Lees meer...

Turkse rijstepap / SÜTLAÇ

In vergelijking met bijvoorbeeld baklava, of zoetigheden die met deeg en suikerwater is gemaakt,  is de rijstepap een betere keuze.  Het wordt ook  gemaakt voor kinderen, die geen melkproducten willen eten of drinken. krijgen ze op deze manier toch proteïnen binnen. Ook werd dit vroeger, zonder suiker gemaakt voor kinderen die geen borstvoeding meer kregen. Een soort eerste stap voor het eten van vast voedsel. Het werd geserveerd bij etentjes die werden gegeven in het Ottomaanse rijk.

Lees meer...

Gezonde Turkse bulgur met linzen recept

Al eens bulgur gekookt of rode linzen? Bulgur en rode linzen zijn gezond en heerlijk om te eten. Een aanrader! Nog niet overtuigd? Na het lezen van onderstaande tekst wel.

Bulgur is gezond, omdat het ‘eiwitrijk voedsel’ is. Eiwit levert energie aan het lichaam en essentiële aminozuren (bouwstenen van het lichaam). Per 100 gram bevat bulgur maar liefst 9,5 gram eiwit. Daarnaast zorgt eiwit voor een verzadigd gevoel (=minder snacken). Dus is het eten van bulgur perfect als je wilt afvallen.

Lees meer...

Waarom een Nederlands dieet niet werkt voor de Turkse vrouw.

Overgewicht bij Turkse vrouwen

Uit verschillende Nederlandse onderzoeken blijkt dat overgewicht vaker voorkomt bij Turkse vrouwen dan bij Nederlandse vrouwen. 37 procent van de Turkse vrouwen heeft last van overgewicht en daar van is 18 procent obees. En dat Turkse vrouwen meer overgewicht hebben is ook niet zo gek want wij eten en leven nu eenmaal anders en dat krijg je een diëtiste vaak niet uitgelegd.Recepten worden van generatie tot generatie overgedragen en worden niet aangepast, want het hoort eenmaal zo.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed