fbpx

Hoe kun je snel gezond afvallen?

Beoordeel dit item
(2 stemmen)

Net als heel veel anderen heb ik ook vaak  gezegd; “op 1 januari ga ik beginnen met afvallen“, maar goede voornemens voor het nieuwe jaar worden vaak binnen een paar weken al weer opgegeven en dit gebeurde ook bij mij. In april 2016 ben ik toch echt begonnen met gezond afvallen! En nu precies 8 maanden later ben ik meer dan 21 kilo afgevallen. Doordat het nu echt te zien is aan mij en ik vaak de vraag krijg, wat mijn geheim is, heb ik besloten om het op deze manier te delen.

 2016 boven de 100 KG                                                                  1-1-2017 87 KG

15801679 1334366009938224 1503450142 n 15800128 1336436696397822 1687499685142343684 o 

Wat is mijn geheim?

Ik heb geen geheim. Er is geen wonderpil, sapje of dieet waardoor je meer en gezond afvalt. Ik heb net als heel veel anderen uren op het internet doorgebracht op zoek naar dat ene middel en ook echt van alles geprobeerd, diverse keren tussen de 20 tot 30 kg afgevallen en weer aangekomen. Het ene jojo effect in het andere dus. Bijna op het punt gestaan om een maagverkleining uit te laten voeren. Heel blij dat ik dat niet heb gedaan. Uiteindelijk ben ik gewoon bij punt 0 begonnen en heb eerst mijn voeding veranderd, maar dat was niet direct heel makkelijk. Ik hou van lekker en zoet eten net als vele anderen. Alleen ik had het nadeel dat ik aanleg heb om dik te worden. Maar beetje bij beetje ontdekte ik dat gezond eten ook heel lekker kan zijn en som nog veel lekkerder ook!
Ontbijt is echt heel belangrijk en mag je gewoon niet overslaan als je echt gezond wil gaan afvallen, maar wat kun je dan het beste eten?

Voorbeeld ontbijt;

Ik ontbijt of met volkoren crackers of met havermout. Mijn beleg voor de crackers wisselt, soms met smeerkaas, soms kipfilet, ei, avocado of pindakaas. Mijn beleg bepaal ik aan de hand van mijn avondeten. Heb ik qua calorieën de ruimte in vergelijking met de avondmaal, dan pak ik pindakaas of avocado. Weet ik dat mijn avondeten eigenlijk al meer calorieën bevat, ga ik voor de magere soorten beleg.

Als ik weet dat ik havermout ga eten, maak ik het liever een avond van te voren klaar. In zo'n glazen pot meng ik havermout met yoghurt. Ook weer veel afwisseling, soms met appel en kaneel en een walnoot erin. Soms met stukjes banaan en kaneel. In ieder geval altijd een stuk fruit, 75 gram havermout. Soms ook chia zaad erin, of lijnzaad. Soms vijgen. Dus mijn potje havermout heeft elke keer een andere kleur.

yoghurt met havermout  Image 1 Avo Crackers

Tussendoortjes

Door al het rare dieeten was mijn lichaam in een overlevingstand gekomen waardoor ik alleen maar dikker aan het worden was. Ik dacht als ik nu minder ga eten dan val ik af, maar je lichaam heeft nu eenmaal brandstof nodig om af te vallen.

10 uur Snack;lees meer over Maaltijdsmoothie van Body & Power


Ik eet veel fruit, maar op een bepaald moment werkt dat ook niet altijd en heb je gewoon meer nodig. Je krijgt meer honger doordat je meer beweegt, want je wil gaan afvallen. En een eiwitten shake is echt heel erg fijn. Door de eiwitten krijg je een voller gevoel en heb je minder snel honger. De eiwitten helpen je ook om sneller af te vallen, omdat je lichaam meer energie moet leveren om de eiwitten te verbranden. Maar als je echt goed wil afvallen heb je echt meer nodig zoals vitamine, CLA en L-carnitine. Sinds een tijd ben ik dan ook de Maaltijdsmoothies van Body & Power gaan gebruiken, omdat daar echt alles inzit wat je nodig hebt zoals voldoende eiwit, vitamine en mineralen maar ook CLA en L-carnitine.

Afvallen met CLA en L-Carnitine

Er zijn diverse wetenschappelijke studies verricht naar het effect van de inname van CLA op afvallen, afslanken en de lichaamssamenstelling van mensen. Deze studies tonen over het algemeen aan dat CLA ervoor zorgt dat de hoeveelheid lichaamsvet afneemt, terwijl de hoeveelheid vetvrije lichaamsmassa juist toeneemt. Dit betekent dus dat CLA niet zozeer voor minder gewicht op de weegschaal zorgt, maar wel voor minder vet en meer spieren. Je krijgt dus een mooier en strakker figuur door het gebruik van CLA. 

L-Carnitine transporteert de vetzuren naar de mitochondrieën waar ze als energie gebruikt worden. Suppletie van carnitine kan het vetzuurgehalte verlagen en heeft een gunstige invloed op de ldl/hdl cholesterol verhouding. Zeker bij het sporten kan L-carnitine zorgen voor meer energie, betere sportprestaties en een verhoogde vetverbranding.

De lunch:

De lunch is voor veel mensen echt een probleem een meestal wordt die ook overgeslagen of als je geen tussendoortje hebt gehad dan ga je dus overeten en krijg je dus te veel binnen.

Voorbeeld lunch;

Mijn lunceh is ook elke dag anders. Weet ik dat ik die dag in de avondmaal wat meer calorieën binnen ga krijgen, dan maak ik salade met alleen groente. Weet ik dat ik wat meer ruimte heb qua calorieën en ik ga die dag sporten, dan wordt het groenten met tonijn. Salade maak ik met tonijn of zwarte bonen daarbij zilvervliesuitjes of rode bieten, of witlof, tomaten, ijsbergsla, quinoa, linzen, bulgur enz. In ieder geval zit in elk salade; cayennepeper, zwarte peper en 2 augurken(natrium).

De 16:00 uur snack

Je kan natuurlijk voor een soepje gaan, maar ik heb er voor gekozen om ook dan een Maaltijdsmoothie van Body & Power gaan gebruiken, omdat het goed vult en mijn hongergevoel onderdrukt en dat helpt mij om dan ook minder te eten bij het avondeten wat wij meestal rond de klok van 18:00 uur doen.

Het Avondeten

Het avondeten is echt iets waar de meeste mensen die willen afvallen de fout mee ingaan. Vaak eten ze verkeerd of eten ze te weinig of zelfs helemaal niet. Wat kun je dan het beste eten, want als je een heel gezin hebt dan zit je er niet op te wachten om elke avond maar weer iets anders te eten dan de rest van het gezin. Je wil gewoon gezellig mee eten. Kan dat ook? “ja hoor”. Wel anders, je moet leren om minder te eten en soms moet je ook een keer iets skippen. Bij ons thuis eten we één keer per week soep met een broodje runderknakworst. Ik laat het broodje dan staan en eet alleen de soep met een stukje runderknakworst. Voor de rest eet ik gewoon wat de pot schaft. Alleen (veel) kleinere hoeveelheden.
Net als veel andere gezinnen hebben ook wij 1 keer per week frietdag en dat is dan ook direct mijn cheatday. Wij bakken onze friet niet meer in vet maar met de airfryer, scheelt echt enorm! Verder schep ik niet meer een tweede keer op. Ik eet ook niet meer uit een grote bord maar heb een wat kleinere bord dan de rest van mijn gezin, Maar ik eet dus alles mee.

Bewegen en gezond afvallen

Zonder meer te gaan bewegen kun je lijnen wat je wilt en de raarste supplementen gebruiken maar je zal weinig resultaat bereiken.  In het begin was mijn gewicht boven de 100 kg en bewegen was nu niet echt mijn ding, omdat het gewoon moeilijk was met al dat gewicht en de sportschool was nu ook niet echt mijn plek. Ik schaamde me gewoon tegenover al die super slanke fitte mensen. Ik ben dus eens begonnen met iets wat ik leuk vond; “wandelen”. In het begin was dat een half uurtje en toen een uurtje en zo ging ik door en vaak deed ik dit gewoon na het avondeten. Lekker wat muziek in je oren en genieten van de omgeving. En ja ook ik had vaak geen zin en ja ook ik kon soms na een lange werkdag de verleiding van de bank niet weerstaan. Dan schopte ik mijzelf bijna letterlijk onder mijn kont en als ik eenmaal buiten was, was ik toch weer super gemotiveerd!

Tijdens mijn wandelingen liep ik vaak in een park en daar zie je dan veel dames joggen en het liefst wilde ik dat ook, maar met mijn gewicht ging dat gewoon niet en ik stelde mijzelf als doel om af te vallen tot ik ook een klein rondje kon joggen in het park. Na 4 maanden flink wandelen was ik 15 kilo afgevallen en ben ik begonnen met joggen, eerst van de ene lantaarnpaal naar de andere en steeds verder en meer. Nu 4 maanden later jog ik tussen de 9 en de 13 kilometer en de kilo’s vliegen eraf.

15820230 1334257849949040 27877891 n 15822065 1334256786615813 2084331243 n

Is wandelen en joggen voldoende om af te vallen?

Nee. Met wandelen kun je echt veel en goed afvallen, maar als je niet wil dat alles gaat hangen dan moet je toch echt iets aan kracht doen, maar ja werk, een gezin, een huishouden, koken je hebt het er maar druk mee. En toch moet het! maar hoe dan? Ik heb een simpele kettlebell gekocht en een stepbank en ja wat kun je daar nu mee, ik dacht bewegen is bewegen. Toch maar even het internet geraadpleegd, want net als alle andere dames wil een dame met overgewicht ook mooie billen en benen en dus ben ook maar gaan squatten en ik kan je vertellen dat met overgewicht het echt niet makkelijk is om dat te doen! De eerste keer had ik 3 setjes van 12 herhalingen gedaan en ik dacht oh dat doen we morgen nog eens, NIET DUS! Want de spierpijn was echt niet leuk, ik waggelde van de ene naar de andere kant en zitten was ook helemaal niet leuk. Na een paar keer was mijn lichaam er aan gewend en nu vind ik het een van de heerlijkste oefeningen om te doen.

Voorbeeldschema;

De eerste vier maanden, ben ik begonnen met elke dag wandelen. Start met een half uur per dag, dat is daarna opgelopen tot anderhalf uur tot twee uur per wandeling. Toen ben ik om de dag gaan wandelen.
Toen het wandelen afgewisseld ging worden met krachttraining heb ik het verdeeld. Ik jog of wandel nu 2 á 3 maal per week en zorg ervoor dat ik 2 á 3 maal per week krachttraining doe. Dus eigenlijk wissel ik het met elkaar af en zit er een evenwicht in. Het komt er op neer dat ik zeker om de dag sport. Of wandelen of krachttraining.
Joggen is begonnen met eerst 100 meter joggen tussen het wandelen door. Nu opgebouwd naar 9 tot 13 km per keer.

Krachttraining;

Ik begin eerst met basis stepoefeningen. Dit doe ik minimaal 20 minuten.
Daarna Buik en billen, squat, situps, lunges, burpees enz.
Daarna oefeningen met dumbles en kettlebelts
Daarna 15 minuten boksen. Armen en benen.
Daarna 15 minuten met de fitnesshoelahoep

Kun je met fatburners afvallen ?

Als je denkt dat je deze pil alleen maar hoeft in te nemen en op de bank kunt gaan zitten en de kilo’s er af vliegen, dan heb je het mis. Een fatburner heeft een hele goede ondersteunende werking en ik heb er veel baat bij gehad. Het heeft me zeker geholpen om meer af te vallen, maar omdat een fatburner ook je metabolisme verhoogt, krijg je dus ook meer energie en zeker in het begin als je nog aan je voeding moet wennen kan dit je echt helpen om de dag door te komen en ook nog te bewegen/sporten. De meeste goedkope fatburners hebben niet de juiste stoffen en zijn vaak van slechte kwaliteit en hebben rare bijwerkingen. Ik gebruik zelf 2 keer per dag de power fatburner van Body & Power.
Welke supplementen heb je nodig om af gezond te vallen ?
Naast een gewone gezonde dagelijkse voeding zijn supplementen ook erg belangrijk. Maar maak het niet te gek, ze diennen ter ondersteuning niet ter vervanging.

Ik gebruik zelf:

2 x per dag maaltijdsmoothie : lees meer
2x per dag Power Fatburner  : lees meer 
Mijn manier van afvallen is echt niet uniek, maar het bewijst wel dat iedereen op een normale en gezonde manier kan afvalleng. Dat je niet heel anders hoeft te gaan eten en je echt ook wel soms een tussendoortje mag eten. Als je het maar niet te gek maakt. Je hoeft ook niet als een gek te gaan sporten in de sportschool, ik ben 15 kilo afgevallen in de eerste 4 maanden door alleen mijn voeding te veranderen en te wandelen.

Ik denk (weet bijna zeker) dat ik niet alleen een gezelligheidseter was, maar ook iemand die de hele dag door kon eten. Tjah die gewoonte doorbreken vond ik wel zwaarder dan beginnen met bewegen. Het zwaarste was streng zijn in je eettijden en je aan je voedingsschema houden. Van overal ja op zeggen (tractaties, verjaardagen enz) moest ik mijn lichaam eraan wennen dat het om de 2 uur eten zou krijgen. Dit omschakelen heeft 2 weken gekost. Daarna weet je echt niet beter. Je eet om de 2 uur. Doordat je je eten plant, weet je ook wat je te wachten staat en je lichaam vertrouwt erop dat je over twee uurtjes week wat lekkers/gezonds krijgt.

Mijn verhaal is mijn manier, maar misschien ook inspiratie voor de mensen die ook de beslissing nemen om af te gaan vallen. Minder eten of nee zeggen tegen ongezonde dingen, was voor mij echt onmogelijk. Mensen die mij kennen, weten wat ik bedoel. Maar als het mij is gelukt, moet het de meeste mensen wel lukken. En als ik hier een beetje inspiratie bij kan zijn, is dat voor mij zeker de moeite waard!! Ik kan nu weer spelen, rennen, stoeien met mijn kinderen en voel me veel energieker, het is zeker de moeite waard!

Als je meer recepten van mij wild hebben lees dan verderd op Turkish & Healthy of volg mij op Instagram https://www.instagram.com/bodyenpower_nl/

Lees 2190 keer

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner