fbpx

Hoe vervang je brood in je dieet?

Beoordeel dit item
(1 Stem)

Uit verschillende Nederlandse onderzoeken blijkt dat overgewicht vaker voorkomt bij Turkse vrouwen dan bij Nederlandse vrouwen. 37 procent van de Turkse vrouwen heeft last van overgewicht en daarvan is 18 procent obees. En dat Turkse vrouwen meer overgewicht hebben is ook niet zo gek, want wij eten en leven nu eenmaal anders en dat krijg je een diëtiste vaak niet uitgelegd. 

In de Turkse cultuur kennen ze niet de boterhammen zoals ze die in de Nederlandse cultuur kennen, maar eten ze wel vaak deeggerechten, dat zoeter is dan het Nederlandse brood. Maar als je als Turkse vrouw op dieet bent, dan zal je dus ook net als in veel Nederlandse diëten minder brood en deeggerechten moeten eten. Maar wat kun je dan als beste eten en wat zijn de mogelijkheden om al die lekkere deeggerechten te vervangen?

22855777 1696129537095201 690959563 n 22835391 1696121063762715 1198879839 n

Hartig cakeje met amandelmeel / Badem unlu kek

Ingrediënten;

- 100 gram amandelmeel

- 100 gram crème fraise of yoghurt

- 1 ei

- theelepel cayennepeper of rode paprikapoeder

- theelepel sesamzaad

- theelepel nigella zaden (cörek otu)

- half theelepel bakpoeder

- geraspte kaas (naar eigen smaak)

- beetje zout

Bereiding

Alle ingrediënten mengen en in een voorverwarmde oven 25 minuten op 180 bakken. Daarna goed af laten koelen en klaar.

Sinds ik bijna tot geen brood probeer te eten, probeer ik ook deeggerechten en Turks brood te vermijden. Dat is natuurlijk niet altijd even haalbaar. Waar ik dan naar op zoek ga zijn de hartige versies en liefst zonder meel. Inmiddels 25 kg lichter, en totaal geen suikerbehoefte vergeleken met twee jaar geleden. Toen haalde ik de suiker uit, snoep, kant en klare toetjes, Turkse zoete gerechten. En niet 1 portie, maar veel. Sinds ik zelf de recepten namaak, bij alle recepten de suiker tot bijna helemaal weglaat of maar 10 tot 15% van wat er is aangegeven, vind ik deze alternatieven lekkerder. Ik maak al maanden snacks en toetjes liever zelf. Ik weet wat er in zit. Voel me minder schuldig en ik vind het lekker. Het leuke is, de mensen die mijn versie proeven, vragen mij mijn recept ?

Wat ook belangrijk is, is zeker het onderzoeken van bepaalde kruiden. Zout vervang ik bijna helemaal met kruiden. Ook belangrijk is welke kruid is waarvoor goed. wat doet het met je? waar is het goed voor?

Zo heb ik kurkuma leren gebruiken in gerechten. Maar wat vooral ook lekker en misschien wel net zo gezond is, zijn 'nigella zaden' wat we in dit recept hebben gebruikt. Je komt het vaak tegen op de Turkse pide brood. De zwarte kleine pitjes met een aparte smaak en een lekkere geur.

Nigella zaad (zwarte komijn);

- Totaal eiwitgehalte : 1,00 gram

- Plantaardig eiwit : 1,00 gram

- Totaal vetgehalte : 1,00 gram

- Totaal koolhydraatgehalte : 3,00 gram

- Voedingsvezel : 3,00 gram

- Energetische waarde : 31 kCal/ 130,2 kJ

Zwarte komijn als geneesmiddel

Zwarte komijn wordt sinds de oudheid gebruikt als geneesmiddel. Het plantendeel dat het meest wordt gebruikt zijn de zaden, vooral de olie die wordt gewonnen uit deze zaden. "Gebruik zwarte komijn, het is een geneesmiddel tegen elke kwaal, behalve de dood", is bekend in de Arabische en aziatische landen. Dit verklaart dat tot op heden in islamitische gemeenschappen over de hele wereld zwarte komijn en in het bijzonder olie gewonnen uit deze zaden te vinden is. Zij beschrijven deze plant als energieleverancier en geschikt tegen vermoeidheid en depressiviteit. De toepassingen waren zowel uitwendig (eczeem, haaruitval) als ook inwendig (incontinentie, galstenen, verstopping, diabetes, remming van de groei van kankercellen, verbetering van het immuunsysteem, virale infecties, psoriasis enz.

En het heeft natuurlijk een heerlijke geur, waardoor het een gewenst ingrediënt is bij hartige recepten.

Lees 1497 keer
Meer in deze categorie: « Recept eiwitrijke snack balletjes

 

lady power smaken banner  afslank smoothie banner